Peatges sense fronteres de Perpinyà a Barcelona
Ja no existeix la barrera del Pertús i el trànsit hi és més fluïd
L'harmonització de l'enllaç relatiu a l'autopista Perpinyà-Barcelona és resolutament en marxa amb, com a idea, un eix integralment ampliat a 2x3 carrils el 2020. Segons informa La Clau, a finals de 2012, amb la finalització de les actuals obres d'ampliació del tram La Jonquera-Girona l'última part que faltarà serà entre Perpinyà i el Pertús, formada per Perpinyà-El Voló, acabada el 2016, seguida per la baula El Voló-El Pertús. I just aquest dijous ha entrat en funcionament un sistema de telepeatge revolucionari en aquesta línia de l'autopista A9 / AP-7, arran d'un acord firmat l'1 de juliol a Banyuls dels Aspres, a la plana del Rosselló, entre l'empresa Autopistes del Sud de França (ASF) i Abertis Autopistas.
Aquesta facilitat viària se suma a la desaparició de la frontera física del Pertús-autopista, arran del desmantellament de les antigues cabines de control, el desembre passat. Des d'aquesta etapa, les aturades d'abans han desaparegut realment i són reemplaçades per uns simples alentiments, engendrats per una limitació de velocitat a 70 km/h exclusivament respectada pels turistes. D'ara endavant, sortint de Perpinyà és possible doncs arribar a Barcelona en poc menys d'una hora i mitja respectant les velocitats legals de 130 km/h al territori francès i 120 km/h al territori espanyol. Per als usuaris amb telepeatge, com per als altres, el recorregut costa 15,55 euros.El 2013 es tindran en compte les infraccions viàries europees
D'altra banda, la llibertat atorgada per aquest servei dit 'd'interoperabilitat' entre els sistemes informàtics s'acompanyarà el 2013 d'un avenç europeu d'un altre gènere. Dimecres, el Parlament europeu va votar un directiu per harmonitzar les sancions per a les infraccions de carretera. Els súbdits del conjunt dels Estats europeus que es desplacin en un altre Estat europeu ja no gaudiran del privilegi turístic que consisteix a escapar-se de les multes. Al contrari, els Estats podran comunicar les dades dels propietaris de vehicles en infracció. Les sancions simples, o jurídiques, s'adaptaran així a l'espai europeu, i ja no seran el fet de mesures locals. Aquesta mesura afectarà, entre altres, el no-respecte als semàfors en vermell, els delictes d'alcohol i de droga al volant, el no-port de la cintura i l'ús dels telèfons mòbils.