directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 23 d'abril de 2024 09:31 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

El PSC confia en la majoria catalana del Prat mentre que ICV-EUiA i ERC ho veuen una 'presa de pèl'

Recoder diu que Catalunya podrà revocar la concessió a l'empresa privada si no li agrada

Comentaris 2  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

Diferències interpretatives entre l'oposició per l'acord del futur de l'aeroport del Prat sortit de la comissió bilateral Generalitat-Estat espanyol. El PSC ha avalat la majoria catalana que promet l'Estat espanyol a Catalunya a l'ens de control i el model que s'ha dissenyat per l'aeròdrom barceloní. En canvi, des d'ICV-EUiA i ERC, la visió és ben diferent. Els ecosocialistes i els republicans consideren que no és suficient ni real el pes de Catalunya en el futur d'El Prat i Joan Herrera ha arribat a qualificar l'acord de 'presa de pèl'. Per la seva part, el conseller de Territori, Lluís Recoder, ha explicat que Catalunya, amb la seva presència majoritària a la societat de control podrà 'revocar la concessió' si no li agrada.
aeroport prat
Comparteix
   


Etiquetes
El president del grup parlamentari del PSC, Joaquim Nadal, ha explicat que de la comissió bilateral Generalitat-Estat van sortir 'avanços escassos però significatius' i ha destacat que 'tots són culminació i continuació d'acords anteriors que estaven en fase avançada o d'elaboració' durant els Governs tripartits del que ell va formar part. Amb tot, ha valorat positivament el pacte al que s'ha arribat en matèria d'aeroports.

Nadal ha qualificat de 'mínim imprescindible en el que tots estem d'acord' el pacte a través del qual Catalunya serà 'determinant' en la societat de control de la concessionària d'El Prat. Tot i això, el socialista ha retret a CiU que si aquest acord s'hagués presentat estant el tripartit al Govern, ara la federació nacionalista 'ho hagués considerat un foc d'encenalls'. 'Nosaltres, que som més realistes i políticament més lleials, reconeixem que el paper determinant de Catalunya a la societat és, en el model de privatització, un pas endavant a favor del seu paper en l'aeroport d'El Prat', ha sentenciat Nadal.

El president del grup del PSC, a més, també s'ha felicitat per la possibilitat de que 's'iniciï la transferència' dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell amb 'societats de gestió compartides, amb presència important de Catatunya, per obrir rutes i mercats'. 'Ens sembla un pas endavant, vist que hi ha un deute acumulat de les inversions fetes per Aena', ha argumentat Joaquim Nadal. A més, el socialista ha recordat que la desclassificació -primer pas pel traspàs- d'aquests tres aeroports no es podrà portar a terme fins que el Consell de Ministres aprovi el reial decret 'que permetrà volar fora de l'espai Schenguen als aeroports que no són d'interès general, i que es va planificar a mida per Alguaire'.

Des d'ICV-EUiA, el seu líder, Joan Herrera, té una visió ben diferent i ha criticat la visió positiva que assegura que s'està donant de l'acord en matèria aeroportuària. 'Mai uns resultats tan minsos, un Govern els havia inflat tant. No tenim gairebé res', ha valorat l'ecosocialista. Herrera, a més, ha demanat a l'Executiu 'que no ens enganyi'. I és que per ICV-EUiA, el pacte fruit de la comissió bilateral 'els hi va be a determinats sectors econòmics, però a l'interès de país, no'. Herrera considera que 'els models de gestió pública són més exitossos' i els privats 'no permeten tenir estratègies concretes'.

El líder ecosocialista també ha criticat que s'estigui venent la societat de control de la concessionària d'El Prat com un ens on hi haurà un pes majoritàriament català. 'Només serem majoritaris si anem del bracet dels interessos privats, i quan vulguem defensar interessos públics contradictoris amb l'empresa concessionària, l'empresa tindrà atrapat al Govern', ha detallat Joan Herrera, que ha sentenciat que per ICV-EUiA 'és pervers el model que estan aplicant'. 'És una presa de pèl i una aixecada de camisa', ha conclòs.

La portaveu d'ERC al Parlament, Anna Simó, ha criticat que el Govern fa marxa enrere amb totes les demandes que des de la societat civil, la mateix CiU i ERC han demanat i és poder decidir en les estratègies del Prat. Ha remarcat que el debat 'no és si privatitzar o no, sinó sobre qui decideix les tarifes, els 'slots' si Barcelona ha de tenir un hub internacional' i 'això ho decidirà Madrid', ha lamentat. Ha demanat, com ja es va aprovar en una moció al Congrés, que la part catalana tingui una participació determinant en les decisions del Prat. Ha ressaltat que Mas hagi admès que això no seria possible i que es conformés en tenir una posició de vigilància en el que faci la concessionària. 'Amb aquest model Catalunya només podrà vigilar', ha alertat, al temps que ha demanat a Mas que no es conformi', ha assenyalat.

'Els anys que han de venir son crucials per situar el Prat en la primera divisió dels aeroports mundials', ha dit, al temps que ha criticat que el govern espanyol vol un aeroport de Barcelona sigui 'subsidiària' i que hi hagi una radialitat amb Barajas com aeroport principal. Ha criticat que és 'un model propi de la URSS'. Com ja ha reclamat en la sessió de control, Simó ha demanat de nou a Mas que 'lideri un front de país'. La dirigent d'ERC ha apuntat que el seu partit estava a favor que es crees un consorci amb una part privada, però ha indicat que el que es manté és 'un model radial i centralitzat'. Ha assegurat que la semiprivatització 'només és per sanejar els comptes d'Aena i no per canviar el model'.

D'altra banda, el conseller de Territori, Lluís Recoder, s'ha mostrat satisfet pels passos seguits a partir de la reunió de la comissió bilateral Generalitat-Estat en matèria d'aeroports. En aquest sentit, ha explicat que la concessió que es farà arran de la privatització de l'aeroport d'El Prat serà 'en base a uns plecs de condicions que s'han fet externament i que busquen un gestor que garanteixi un aeroport rendible, el més competitiu possible, amb el màxim nombre de vols i molts d'ells intercontinentals, i que competeixi amb Madrid'. I és per això que ha reclamat la necessitat de que l'empresa sigui distinta a la que se'n farà càrrec de l'aeròdrom de Barajas.

Tot i assegurat que 'no tenim cap dubte' que el procés de concessió de l'aeroport serà 'transparent', Recoder ha volgut destacar que si la societat de control en la que Catalunya serà majoritària 'és responsable de totes les competències del titular de l'aeroport, lògicament la capacitat de revocar la concessió la tindrem'. Amb tot, el conseller ha reconegut mantenir 'l'esperança de que les coses puguin anar be', en tot aquest procés. 



Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#2
27 de juliol de 2011, 16.12 h

Canviar d'operador?! Sí, sí, ja m'ho crec, com RENFE a Rodalies!!! De l'Estat Espanyol no se'n pot esperar res de bo!! Tots els 'tractats' són com els del indis/americans: pur engany!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
mario fletxa bcn
21 de juliol de 2011, 10.37 h

Té raó ERC, això no té importàcia de cara a gestionar l'aeroport i la seva economia. Només són prebendes internes. Si ens donen la gestió creurè amb la solidaritat del gobierno. Pura UTOPIA senyors


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
On abunda més el seny, a Euskadi o al Principat?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.