Ryanair retalla a la meitat els serveis que ofereix a l'aeroport de Girona
L'aerolínia de baix cost cancel·la 21 rutes i passa de sis a tres avions per la falta d'acord amb la Generalitat
L'aerolínia de baix cost Ryanair ha anunciat aquest dimarts que, amb vistes a la temporada d'hivern, reduirà a la meitat la seva activitat a l'aeroport de Girona. D'aquesta manera, Ryanair passarà d'operar amb sis avions a fer-ho amb tres, i cancel·larà 21 rutes. Aquesta retallada implica, segons la companyia, una caiguda del 50% del trànsit, que passarà de 2,6 a 1,3 milions de passatgers. El vicepresident de l'aerolínia, Michael Cawley, ha justificat aquesta decisió per la manca d'acord amb la Generalitat, però ha descartat que perilli la base de Ryanair a Girona i ha declarat que, si s'arriba a un pacte amb el Govern, l'activitat de Ryanair a Girona tornarà a créixer a la temporada d'estiu.
Vint-i-cinc rutes, tres avions basats i 1,3 passatgers. Aquestes són les xifres que expliquen l'activitat que tindrà Ryanair a l'aeroport de Girona a partir de finals del mes d'octubre. L'aerolínia de baix cost ha anunciat que reduirà la seva activitat a la meitat a causa de la manca d'acord amb la Generalitat sobre aquest aeroport. El seu vicepresident, Michael Cawley, ha avançat que es cancel·laran 21 rutes, es prescindirà de tres avions i, com a conseqüència, es perdran més de 180 freqüències setmanals i el trànsit de passarà de 2,6 a 1,3 milions de passatgers.Segons ha dit Cawley en una roda de premsa celebrada a Barcelona aquest dimarts, la decisió s'ha pres perquè encara no s'ha arribat a cap pacte amb el Govern i la companyia havia d'anticipar les seves previsions per a la temporada d'hivern. No obstant això, ha afegit, la base de Ryanair a Girona no perilla i, si s'arriba a un acord, l'activitat de l'aerolínia a aquest aeroport pot tornar a créixer.
El vicepresident de Ryanair ha afirmat que entén les dificultats financeres per les que passen les administracions públiques. Però en aquests moments més que mai, segons Cawley, s'ha de buscar un bon soci que garanteixi el màxim retorn de la inversió. I Ryanair ho és, ha afegit. Segons ha explicat, cada cinc euros que s'inverteixen en promoció dels vols de la companyia, s'aconsegueix un retorn al territori de 500 euros. Per això, ha declarat Cawley, resulta més interessant un acord amb Ryanair que no pas la celebració d'un gran premi de Fórmula 1 com el de Montmeló, que, segons ha dit, costa més diners i no genera tant de retorn.
La política de la Generalitat respecte als aeroports és "incorrecta", segons el vicepresident de Ryanair, que ha criticat que el Govern aposti per crear un aeroport en xarxa amb Spanair com a companyia de referència. Cawley ha assegurat que Spanair és una aerolinia "amb poques possibilitats per sobreviure" i ha recordat que molts dels passatgers que venen amb vols intercontinentals ni tan sols trepitgen la ciutat i, per tant, fan poca despesa al territori. En canvi, el baix cost deixa més diners als hotels, restaurants i comerços catalans.
Respecte a les converses amb el Govern, Cawley no ha volgut entrar en detalls, però ha advertit que la companyia no està interessada en rebre terrenys per construir un hotel perquè l'hoteler no és el seu negoci. El vicepresident de Ryanair s'ha mostrat disposat a continuar les negociacions amb la Generalitat i tornar a incrementar l'activitat a partir de la temporada d'estiu. Segons ha dit, la companyia ja ha fet moltes propostes i cap d'elles ha estat acceptada pel Govern.
Cawley ha afirmat que la situació de Ryanair als tres aeroports catalans on hi té presència -El Prat, Girona i Reus- és completament diferent i la seva activitat es pot mantenir de manera separada. Ryanair manté la seva intenció de tancar la seva base operativa a Reus perquè les administracions públiques no han complert amb l'acord què s'havia signat i que es basava sobretot amb la promoció de la destinació a mercats estrangers. A Girona, en canvi, l'acord no s'ha arribat a signar perquè el Govern ha adduït, segons Cawley, dificultats financeres. Sense acords a aquests dos aeroports, ha dit, és complicat mantenir el creixement de l'aerolínia. Per contra, a Barcelona és diferent i la companyia opera tot i no haver-hi cap pacte amb les autoritats.