directe ! a La República. N. 4126. Dilluns, 14 d'octubre de 2024 04:48 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Cruanyes assegura que retre homenatge als feixistes és 'jugar amb foc' i una 'barbaritat'

La Comissió de la Dignitat critica el canvi de replantejament del Memorial Democràtic anunciat per la vicepresidenta del Govern

Comentaris 35  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 16 vots )
carregant Carregant

El portaveu de la Comissió per la Dignitat, Josep Cruanyes, ha qualificat de 'barbaritat' la decisió de la consellera de Governació, Joana Ortega, d'allunyar-se del caràcter marcadament diferenciador del Memorial Democràtic entre els dos bàndols que van dividir Catalunya durant la Guerra Civil. 'Crec que un estat no ha retre mai un homenatge a persones o grups polítics de caràcter feixista'. 'És jugar amb foc', ha alertat, és com si Alemanya 'decidís commemorar dedicant homenatges tant a víctimes dels nazis com a membres de les SS'. Cruanyes, en canvi, no ha donat massa importància al trasllat del Memorial Democràtic al castell de Montjuic. El portaveu de la Comissió de la Dignitat, Josep Cruanyes, ha criticat amb duresa el canvi de plantejament sobre el Memorial Democràtic que la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, va fer públic aquest dimecres. Als ulls de Cruanyes, aquest nou enfocament confon 'els referents del país'.
Per exemplificar el seu descontent, ha recordat que la cònsol alemanya que va participar mesos enrere en un homenatge a Lluís Companys va subratllar durant la seva intervenció que el seu país ha de tenir sempre clar que els seus referents són els demòcrates. La decisió d'Ortega s'acosta 'a les que va prendre el Franquisme quan va negar-se a fer excepcions entre les víctimes d'un cantó i les de l'altre'.

Ningú entendria ara que Alemanya 'es plantegés fer homenatges a membres del règim nazi o de les SS'. Això és una 'barbaritat', un estat 'no hauria de retre homenatges, que vol dir considerar l'aportació d'algú a la seva societat, a persones o grups polítics de caràcter feixista'.

Ortega luny dels bàndols

La vicepresidenta Joana Ortega va anunciar aquest dimecres un canvi de plantejament en el Memorial Democràtic perquè ha de ser 'la memòria de tots i tothom s'hi ha de sentir còmode'. 'La voluntat no és tornar a intentar dividir la societat en bàndols dels bons i dels dolents. Si s'ha de parlar d'alguna cosa és de les víctimes i les víctimes ho són tots els que van morir', va reivindicar. De fet, va assegurar que ells pretenen que el Memorial estigui allunyat de qualsevol directriu política.



Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#39
20 d'agost de 2011, 12.53 h

#35 En quin bàndol posaries a Josep M. Planas, republicà i passejat pels escamots anarquistes? En quin els membres del POUM?, Quina democràcia defensaven els membres del PSUC l'any 1936-1937? Malauradament, ens agradi o no, moltes persones van ser mortes al nostre bàndol, embrutant una lluita justa, enmig d'un estat desballestat pel cop d'Estat feixista. Certament, sense cop d'estat, no hi hauria hagut aquests assassinats,però hi van ser. La proposta i la postura de Cruanyes, en aquest c... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#38
Rafa fletxa Empuriabrava
20 d'agost de 2011, 11.00 h

#29 Objectivitat; A la web del memorial es pot llegir: "El Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya és una institució pública que té per finalitat la recuperació, commemoració i foment de la memòria democràtica durant el període entre 1931 i 1980."
Hom pot entendre que es tracta de recuperar la memòria democràtica, la memòria que tu dius de recuperar, no cal, ja ha estat recuperada sobradament, era quelcom que a la dictadura l'obsessionava, i el que fa constantment la pos... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 6   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#37
Joan fletxa Palamós.
19 d'agost de 2011, 19.40 h

Entenc que entre el 1936-39, les barbaritats van ser comeses pels dos bàndols però el foc el va encendre aquell desgraciat que està al Valle de los Caidos que a més, en temps de pau relativa va anar assessinant a l'engrós amb el vist i plau dels feixistes que per desgràcia encara en pupulen i masses, a casa nostre i al país veí.


Valora aquest comentari:   votar positiu 25   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#36
Roger fletxa Figueres
19 d'agost de 2011, 19.14 h

Jo, això del memorial a la vall dels fatxes caiguts, no ho veig tan clar. Penso que fóra millor destruir-lo i fer el memorial a una altra banda. Si jo fos un presoner i m'obliguéssin a treballs foçats en unes condicions com aquelles, voldria que ho destruissin, no que ho conservessin. Al cap i a la fi, el monument del qual parlem no deixa de ser un símbol de la victòria violenta d'uns, i de l'esclavatge dels altres. No té res que valgui la pena conservar. I la memòria es pot conservar a... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 21   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#35
19 d'agost de 2011, 19.01 h

#29 Sens dubta en el bàndol franquista també van morir persones innocents. Però no em de caure en el parany de creure que tot quedarà en un simple homenatge als que van morir per les seves creences falangistes/franquistes, és a dir, sense cap connotació política. El significat va molt més enllà i es pot interpretar com un reconeixement i acceptació d’uns fets del tot execrables des el punt de vista històric i democràtic. Desafortunadament la nostra història és la que és. Franc... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 15   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#34
Roger fletxa Figueres
19 d'agost de 2011, 18.31 h

#29 És clar, és clar, ets molt sàvia i tens tota la raó. Si és que tots som iguals, ho hem de reconèixer. Per això no cal condemnar el feixisme, les dictadures, els genocidis, les cambres de gas. Perquè hi havia un grup de jueus resistents que no es van deixar endur als camps de concentració i que van lluitar contra les esquadres nazis. Ells van matar uns quants nazis de l'exèrcit feixista (que ni tan sols va fer un cop d'estat, no com aquí, la monarquia platanera d'ecspanya). S'ha d... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 19   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#33
Joan fletxa Palamós.
19 d'agost de 2011, 18.18 h

#32 - Et diuen que ets un desgraciat ? I ara !!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 8   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#32
K. Caspa Nya fletxa Loj Madrilej
19 d'agost de 2011, 18.15 h

É ca la curpa de tot la té Askerra Ripublicana, no u saviau?? I no ma digau ca cho soc un degrasiat pagat per Madrit parke ancara ca sigui britat, no m'agrada ca ma descobreichin.

Askerra Ripublicana é l'ùnic partit ca nus fa por, a Madrid, i par aixó l'atakem sempra ca podem !


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 14
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#31
Joan fletxa Palamós.
19 d'agost de 2011, 16.19 h

#30 Doncs sí Santi, tens tota la raó però desgraciadament hi ha molt de personal amb la vena al ulls. No es pot parlar de la traició general comesa per ERC ni (d'entre tantíssims) de la seva submissió a l'estat espanyol o l'ignominiosa penjada de bandera espanyola per part de l'engraít Puigcercós, acció-símbol de la seva "Dependència". I tant que hi ha d'haver unitat entre els independentistes ! Però no entre poltronistes.


Valora aquest comentari:   votar positiu 17   votar negatiu 10
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#30
Santi fletxa castellar
19 d'agost de 2011, 15.54 h

Efectivament, homanetjar feixistes, com va fer ERC amb el feixista Juan Antonio Samaranch retent-li honors de cap d'Estat, no té perdó de Deu. Encara no he escoltat a cap dels miserables que van participar en aquesta infàmia demanar perdó. Quins pocavergonyes!


Valora aquest comentari:   votar positiu 35   votar negatiu 8
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
12 d’octubre, dia de l’espoli a Amèrica, que continua avui a Catalunya

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.