El president d'INECO, Ignasi Nieto, ha presentat aquest dimarts a València l'estudi tècnic del corredor mediterrani en un acte que ha estat presidit pel ministre de Foment, José Blanco, el president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra i l'alcaldessa de València, Rita Barberá.
Durant l'exposició de l'estudi, que ja es va presentar al març a Barcelona, Nieto ha incidit en les inversions que el govern espanyol realitzarà i que sumen un total de 51.300 milions fins 2030. El president d'INECO ha avançat que fins el passat 31 d'agost s'havien invertit un total de 9.450 milions, un 18% del total de la inversió.
Nieto ha assegurat que a final d'aquest 2011, el govern espanyol haurà invertit un 20% del total del pressupost, en materialitzar-se els 1.600 milions consignats en els pressupostos d'enguany. Així, s'arribarà a un total de 10.000 milions d'inversió. Foment ha afegit que s'han construït 430 dels 1300 quilòmetres totals del corredor.
De continuar el ritme inversor actual, Foment preveu que l'any 2020 estigui construït el 47% del corredor mediterrani des d'Algesires fins a França amb una inversió de 24.350 milions.
Segons l'estudi tècnic, es preveu que l'alta velocitat Barcelona-Girona-França estigui operativa en 2012, mentre que l'any 2013 es resoldria el coll d'ampolla entre Tarragona i Castelló, únic tram d'una sola via entre Barcelona i València. Nieto també ha avançat que es preveu que l'any 2012 arribi l'alta velocitat a Alacant.
El president d'INECO ha assenyalat que amb aquestes infraestructures permetran que es dupliqui el nombre de viatgers entre Catalunya i el País Valencià. Així, ha indicat que els viatgers entre Barcelona i València passarien d'un a dos milions cada any i entre Alacant i Barcelona, d'uns 300.000 a vora un milió de passatgers.
Blanco, convençut que el corredor serà prioritari
El ministre de Foment, José Blanco, s'ha mostrat 'convençut' que la Unió Europea inclourà el Corredor Mediterrani entre les xarxes transeuropees de transport prioritàries el pròxim 19 d'octubre. Blanco ha remarcat que s'han aportat 'raons, arguments i pressió' per aconseguir que el corredor sigui prioritari i ha dit tenir 'una bona impressió'.
Blanco ha afegit que la prioritat per defensar el corredor 'no és per una qüestió política sinó de números' i ha assegurat que és un dels principals objectius que es va marcar en ser nomenat ministre de Foment.
José Blanco també ha reconegut que el govern espanyol ha demanat que s'incorporin a la xarxa prioritària al costat del Corredor Mediterrani altres grans corredors com és Cantàbric-Mediterrani, que unirà País Basc i País Valencià per Saragossa, o l'Atlàntic-Mediterrani, que unirà València amb Portugal.
El ministre ha dit que en l'horitzó 2020, Catalunya i el País Valencià seran les primeres en garantir de l'alta velocitat amb ample europeu per passatgers i mercaderies.
El president del govern valencià, Alberto Fabra, de la seva banda ha remarcat que l'eix mediterrani és 'una suma de territoris, una columna vertebral per la connectivitat i la distribució europea, posant a disposició d'Europa la connexió amb Àsia i el Nord d'Àfrica'.
El president valencià ha afegit que els empresaris i el seu executiu continuaran exigint al govern espanyol que acompleixi els terminis d'execució del Corredor Mediterrani un cop sigui considerat prioritari.