Red State i Attack the Block triomfen al Festival de Sitges 2011
La producció catalana Eva s’endú el premi als millors efectes especials
Un palmarès molt repartit fa justícia a un any sense grans favorits. Red State, de Kevin Smith, s’emporta el premi a la millor pel·lícula del festival, mentre que l’anglesa Attack the Block guanya el premi especial del jurat. En una edició on ha abundat la classe mitjana de pel·lícules, el thriller americà Red State, dirigit per Kevin Smith (Clerks, Mallrats) i que aprofita l’agressiu segrest de tres joves per part d’una secta religiosa per parlar sobre la resposabilitat, guanya el premi a la millor pel·lícula del Festival. El premi a millor director ha estat pel coreà Na Hong- jin i la seva segona pel·lícula, The Yellow Sea. Així mateix, la comèdia d’acció anglesa sobre uns nois problemàtics que defensen el seu barri d’una invasió alienígena, Attack the Block (Joe Cornish), que ha estat capaç de fer coincidir la crítica i el públic, l’emporta tant el premi especial del jurat com el premi del públic.
The Woman, promesa de cinema sanguinari sense ser-ho, guanya el premi a millor guió, i Brit Marling (Another Earth) i Michael Parks (Red State) s’emporten el premi a millor actriu i actor respectivament. Another Earth ha estat una de les sorpreses del festival: la seva metàfora sobre la culpabilitat i el camí a seguir per superar-la (cap a una altra Terra preciosa que apareix al cel) ha convençut, i la seva protagonista ha guanyat merescudament el premi a millor actriu.
El premi a millor pel·lícula de l’Oficial Fantàstic Òrbita ha recaigut en Guilty of Romance (Shion Sono), una espiral transgressora basada en El Castell de Kafka que fa entrar una mestressa de casa extremadament submisa al món de la prostitució; i Night Fishing, un migmetratge de Park Chan Wok (Old Boy, Thirst) gravat en iPhone 4 ha guanyat el premi a millor pel·lícula Noves Visions.
Per la seva banda, la producció catalana Eva, que ha sorprès amb la seva proposta de ciència-ficció feta des de Catalunya i capaç de competir amb les millors produccions internacionals, obté el premi a millors efectes especials per la recreació d’un futur on els robots poden programar-se per fer-se el més humanament possibles.
Més enllà dels premiats cal destacar fora de concurs a Drive (Nicolas Winding Refn), un excel·lent thriller ple de defenses i venjances, The Thing (Matthijs van Heijningen Jr.), pel·lícula de clausura del festival i preqüela de l’enorme clàssic de l’any 1982 de John Carpenter, Arirang (Kim Ki-Duk), documental amb una àcida crítica al cinema actual, i Melancholia, l’última pel·lícula del polèmic Lars Von Trier, decidit a intentar fer una obra mestra.