
Els usuaris gironins tornen a aturar trens per protestar contra l'augment de preus
'Cada dia acumulem retards mínims d'entre deu minuts i un quart d'hora'
Els usuaris gironins de la línia ferroviària Portbou-Barcelona han aturat aquest dilluns al matí per segon cop un tren a l'estació de Sant Celoni (Vallès Oriental) per protestar contra els continus retards i l'increment continu dels preus dels bitllets. La protesta, que ha aplegat un centenar de passatgers, ha consistit en una sardana reivindicativa, com la que ja es va fer la primera vegada. L'aturada del tren, però, no ha tingut repercussió a la circulació perquè la companyia ha apartat el Catalunya Exprés on anaven en una via secundària. Els usuaris critiquen que Renfe s'hagi 'tancat en banda' i li reclamen que es torni a asseure a negociar.
'Milloreu el servei i abaixeu les tarifes!'. Aquest és el lema que ha encapçalat l'aturada del tren que els usuaris gironins de Renfe han portat a terme avui a Sant Celoni, la segona després de la que es va portar a terme ara fa 8 mesos.Tot i que fa unes setmanes la mateixa plataforma suspengués una aturada per discrepàncies internes, l'entitat ha tornat aquest dilluns a fer sentir la seva força al Catalunya Exprés que ha arribat a l'estació a les set del matí. Cap a un centenar de passatgers han pres part a la protesta, que s'ha portat a terme en forma de sardana reivindicativa.
Els usuaris del segon i el tercer vagó s'han agafat les mans en rotllana i han anat passant d'e l'interior a l'exterior del comboi, per evitar que es tanquessin les portes. La protesta s'ha allargat durant un quart d'hora, al final del qual s'ha llegit un manifest que recollia les principals reivindicacions dels usuaris.
'Transport públic, diàleg, atenció al client... Un seguit de paraules buides que perden sentit quan no van acompanyades de fets', ha llegit la portaveu de la plataforma, Marian Riembau, en referència a l'actitud de la companyia. Els usuaris es queixen dels continus retards que pateix la línia Portbou-Barcelona, i qualifiquen el temps que s'utilitza a fer el trajecte de 'propi de mitjans del segle passat'.
A més, entre els eixos centrals de la protesta d'avui hi havia també l'increment dels preus del bitllet, sobretot després de l'entrada en funcionament dels nous trens de mitja distància. 'Renfe ens havia promès una sèrie de millores, però la realitat és que ens trobem que, al mes de gener, el bitllet se'ns haurà incrementat prop d'un 35% en un any', ha criticat un altre dels portaveus, Albert Orriols.
Segons concreta Orriols, a l'increment del 20% aplicat ara fa unes setmanes, 'se li ha de sumar el del 7% que ja es va portar a terme a principis d'any, i un altre del 5% que la companyia preveu començar a aplicar a partir del gener del 2010'. Albert Orriols també ha criticat que Renfe també els va 'amargar' aquest increment quan el passat mes d'octubre van constituir el comitè de clients de la companyia. El portaveu dels usuaris s'ha queixat que aquest increment de tarifes 'en cap moment ha anat lligat amb el de la qualitat del servei'.
Per això, al manifest que s'ha llegit aquest matí a peu d'andana la plataforma ha reivindicat que no se'ls 'ignori', ni se'ls tracti 'com una massa informe que accepta el que sigui'. L'entitat reclama a la companyia que es torni a asseure a negociar. 'A dia d'avui les negociacions estan totalment aturades i no preveiem que hi hagi moviments a curt termini perquè la companyia s'ha tancat en banda', ha lamentat Orriols.
Cinc eixos bàsics
Els usuaris de Renfe centren les seves demandes en cinc eixos bàsics i reivindiquen que no volen ser tractats 'd'una manera injusta i abusiva'. A més que es redueixin els preus dels bitllets i es retorni a les tarifes del desembre del 2008, els passatgers reclamen que s'apliqui una devolució exprés dels bitllets per retards d'un quart d'hora o superiors, que s'acompleixin els horaris, que augmenti la freqüència de pas dels trens i que tots els combois arribin i surtin des de Figueres (cosa que amb algunes freqüències ara no passa).
'Ens trobem amb què cada dia acumulem retards mínims d'entre deu minuts i un quart d'hora', ha ressaltat Albert Orriols. El portaveu de la plataforma també ha explicat que, si la companyia no els escolta, tenen previst portar a terme noves accions. Tot i que encara no se n'ha desvetllat la data ni el format, els usuaris ja han plantejat una nova reivindicació que han batejat amb el nom 'Endolla't'.
En una altra via
La protesta dels usuaris de Renfe no ha tingut incidència en el recorregut de la resta de combois. I és que la companyia ha aturat el tren en una de les vies secundàries de l'estació de Sant Celoni (en comptes de ser a la via 1, el Catalunya Exprés s'ha estacionat a la via 4). Des de la companyia s'ha indicat que aquesta mesura respon a 'qüestions de regulació del trànsit'.
Notícies relacionades
- Discriminació sobre rails 06.11.2009.
- La inutilitat de RENFE 15.10.2009.
- Retards de fins a una hora a la línia 2 de Rodalies i entre Barcelona-Portbou 17.08.2009.
- Renfe deixa per després de l'estiu el canvi de la flota de trens Catalunya Exprés entre Portbou i Barcelona 31.07.2009.
- Les Rodalies continuaran a mans de Renfe tot el 2011 12.05.2009.
- Els usuaris gironins de Renfe s'organitzen per demanar millores 17.02.2009.
- La vergonya del Catalunya Exprés 19.02.2009.
- Els usuaris gironins surten 'decebuts' de la reunió amb Renfe, que no els ofereix millores al servei 13.03.2009.
- CiU vol impulsar un front comú de tots els alcaldes gironins afectats pel 'mal servei' de Renfe 23.03.2009.
- Els usuaris del Figueres-Girona-Barcelona de Renfe aturen el tren durant quinze minuts 23.03.2009.