Els nens petits no tenen més facilitat per aprendre anglès, segons un estudi
Es proposa augmentar el nombre d'hores d'exposició a l'anglès entre els més petits
Contràriament al que s'acostuma a pensar, els nens més petits no tenen més facilitat per aprendre anglès que els seus companys de més edat. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi presentat aquest dijous al Parlament per la vicerectora de Política Científica de la Universitat de Barcelona, Carme Muñoz. Segons Muñoz, avançar l'edat a la qual els nens comencen a estudiar aquesta llengua no garanteix millors resultats. El que cal, al seu parer, és augmentar l'exposició dels alumnes al nou idioma, per exemple amb més televisió en anglès o assignatures no lingüístiques impartides en aquesta llengua.
Carme Muñoz ha comparegut a la Comissió d'Educació i Universitats, a petició de CiU, per presentar un estudi sobre l'aprenentatge de l'anglès elaborat entre els anys 1995 i 2003 que analitza els resultats de l'aprenentatge d'anglès de dos grups d'alumnes: un amb nens de vuit anys, i un altre amb alumnes d'onze. Els nens que es van iniciar de més grans a l'estudi d'aquesta llengua obtenien millors resultats en totes les proves, excepte en la de pronúncia, on no es van trobar diferències significatives entre els dos grups. Muñoz ha desmentit, per tant, que els nens siguin com "una esponja que aprèn llengües amb més facilitat que els adults", una afirmació que, tal com ha advertit, no té "cap base científica".Muñoz ha recordat que actualment els nens catalans estudien l'anglès com a llengua estrangera, i no pas com a segona o tercera llengua pròpia. L'aprenentatge és més lent, ja que els nens reben pocs imputs en aquesta llengua durant la seva vida quotidiana. Muñoz ha destacat que, quan arriba a P3, un nen ha tingut ja més de 13.000 hores d'exposició a la seva llengua materna, i als 6 anys n'ha tingut més de 26.000. És el que Muñoz ha anomenat "aprenentatge implícit". En canvi, les hores d'exposició a l'anglès a aquesta edat són pràcticament inexistents.
La vicerectora ha destacat que "l'aprenentatge implícit és molt bo, té grans resultats a llarg termini però per fer-lo els nens necessiten estar exposats a dosis massives d'imputs, com els nens immigrants amb el català". Muñoz ha advertit, en aquest sentit, que "en un context d'aprenentatge escolar formal, els nens només són com esponges si tenen prou aigua per absorbir. Si no hi ha prou aigua poca cosa pot fer, pot absorbir un parell de gotes però de seguida s'assequen".
La proposta de Muñoz és augmentar el nombre d'hores d'exposició a l'anglès entre els més petits. Entre les possibilitats per aconseguir-ho, Muñoz ha esmentat que impartir assignatures no lingüístiques en anglès i l'emissió de programes en anglès subtitulats a la televisió, "però no sols a TV3, que té una important funció per difondre el català, sinó que cal pressionar a Madrid perquè les cadenes estatals públiques i privades també hi col·laborin".
Muñoz ha advertit, però, que cal especialment millorar la formació dels mestres d'anglès, al seu parer actualment suficient. També hi ajudaria, ha dit, reduir el nombre d'alumnes per grup en les classes d'anglès, i sobretot canviar el tipus de docència, de manera que els nens no hagin de memoritzar "llistes interminables de vocabulari i verbs", sinó participar en activitats comunicatives generals que els puguin motivar.