directe ! a La República. N. 4126. Dijous, 16 de setembre de 2021 12:42 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Societat doble fletxa

San Miguel perd el tren de l'etiquetatge en català

Moritz i Damm, ambdues catalanes, estan molt per sobre en quan a l'etiquetatge en català

Comentaris 4  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

Un informe realitzat per la Plataforma per la Llengua destaca que l'empresa cervesera San Miguel, que etiqueta en més de vint llengües, es desmarca de les altres dues grans empreses catalanes, Moritz i Damm, en la venda de productes de gran consum etiquetats en català. Les cerveses etiquetades en català han experimentat un fort increment, passant de només 3 productes l'any 2001 a 36 cerveses a l'actualitat.
san miguel cervesa catalana
Una ampolla de San Miguel presidint una taula

Comparteix
   


Etiquetes
San Miguel allà on anirà no triomfarà tant si segueix quedant-se tan en darrera en l'etiquetatge en català. De fet l'informe sobre la situació del català a les cerveses així ens ho mostra.

Aquest document fa un exaustiu anàlisi dels usos lingüístics en l'etiquetatge de les cerveses distribuïdes a l'àrea metropolitana de Barcelona durant l'any 2007. L'objectiu és obtenir una visió aproximativa del comportament lingüístic de determinades empreses en l'etiquetatge. L'informe conclou que si bé la presència del català en les cerveses de gran consum no es troba normalitzada hi ha hagut alguns canvis molt positius entre les empreses més importants sobretot si s'observen les empreses ubicades a Catalunya.

L'empresa que més factura a Catalunya, el grup Damm, etiquetava l'any al 2001 un 33% de les seves cerveses en català, mentre que actualment un 62% de les cerveses que l¡empresa distribueix en supermercats tenen presència del català en l'etiquetatge. Una altra de les empreses amb seu social a Catalunya i amb cerveses de gran consum, Moritz, ha etiquetat en català des del seu ressorgiment (2004), no només incorporant-lo a les dades bàsiques dels productes sinó a tota la resta d'informació complementària que s'hi dóna. En canvi, la tercera gran empresa catalana, San Miguel (associada amb Mahou, i amb la seu del grup a Madrid), es desmarca completament del comportament que segueixen Mortiz i Damm, i no ha implementat en l'etiquetatge cap política d'atenció al consumidor en la seva llengua. Els resultats evidencien que Sant Miquel utilitza llengües de comunitats lingüístiques menors  que la catalana (danès o finès, per exemple), i etiqueta productes emprant més de 15 llengües diferents, però en cap cas hi apareix el català.

Per últim, el document també mostra el creixement notable que han experimentat en els darrers anys les cerveses etiquetades en català de gran consum i de consum restringit (artesanals, ecològiques, etc): s'ha passat de només 3 productes l?any 2001 a 36 cerveses a l'actualitat, entre les quals, més de la meitat són productes de gran consum.

Podeu veure el document en aquest vincle (arxiu PDF).



COMENTARIS fletxa taronja

item
#4
7 de juliol de 2007, 17.38 h


Consumeixo cervesa sense alcohol, de la Dam no la trobo etiquetada en català i espero que Moritz en fabriqui aviat, perquè crec que continuarà en la línia d'etiquetar en català i no ens defraudarà. Dels qui la prenem sense alcohol som més dels qui us penseu.

Des d'aquí pregunto a l'empresa Moritz: Quan podré consumir cervesa sense alcohol Moritz, naturalment EN CATALÀ!!

Àngels







Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
Restaurant Xavier fletxa L'Ametlla de Mar
7 de juliol de 2007, 09.04 h

Ja fa temps que no venem San Miquel i hem tornat les caixes buides. Moritz és l'exemple adecuat, no comprem d'altres marques, i per més inri és bonissima. O sigui que no hi ha color companys.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
Carl fletxa No Espanya
6 de juliol de 2007, 19.51 h

Jo també ja fa temps que m'he passat a Moritz. I no tant per les etiquetes, que també, sinó pel gust. Qualsevol begui una Sant Micaé poguent fruir d'una veritable Moritz.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
6 de juliol de 2007, 15.24 h

Doncs ho tinc molt clar, sempre demano "canyas" i en botella m´agradava la San Miguel doncs paso a Moritz o Damm sense porblemes. Salut i Republica


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat


















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
La unitat d’Espanya no trontolla
Ramon Boixet Ramon Boixet
Obrirà el Vaticà la Guàrdia Suïssa a les dones ?
Jordi Aviñó
Les millors cales de la Costa Brava

#xocdetrens fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.