Els vins i caves catalans, salvats per l'exportació europea
Freixenet i Torres acabaran l'any amb un increment de les vendes d'un 3%, de les quals una quarta part es fa per Nadal
Els empresaris del vi i el cava veuen amb optimisme la situació de crisi actual, ja que podrien acabar l'any amb un 3% d'increment de les vendes. Però alhora, destaquen l'esforç en la tasca comercial i en l'ajust de preus que han fet per aconseguir-ho. L'exportació és el destí principal dels seus productes, però tant el director de comunicació de Freixenet, Pere Bonet, com el president de Torres, Miquel Torres, han coincidit en apuntar cap al turisme europeu que ha visitat l'estat aquest estiu per justificar l'augment. Tots dos creuen que els conflictes als països del nord d'Àfrica haurien portat més visitants. El Nadal, però, continua sent l'època de l'any en què hi ha més consum, entorn un 25%.
Un 70% aproximadament de la producció de vi i cava de les empreses catalanes se'n va a l'estranger. I el que es queda aquí incrementa les vendes quan vénen de fora a consumir-lo.Segons ha explicat a l'ACN el president de Torres, Miquel Torres, i el director de comunicació de Freixenet, Pere Bonet, aquest any les vendes han estat superiors gràcies al turisme europeu, ja que els conflictes i les revolucions socials als països del nord d'Àfrica haurien desviat els visitants cap a l'estat, segons creuen ells.
Per aquest motiu, ambdues multinacionals del vi i el cava han notat un augment en el consum en l'hostaleria i en l'alimentació.
Però l'increment de les vendes no només està relacionat amb l'arribada de més turistes, sinó que també 'pel gran esforç de preus i de tasca comercial, de promoció i distribució arreu del món', segons ha dit Bonet. I per la 'contenció de costos', ha afegit Torres.
Tot i així, Bonet ha deixat clar a l'ACN que aquest increment del volum que s'ha consumit no representa més beneficis necessàriament.
Segons Pere Bonet, el consum del cava ha crescut un 3% respecte l'any passat en el mercat interior, però en l'exportació, l'augment ha estat d'un 7%. I és que la marca Freixenet es va començar a internacionalitzar als anys 60 i actualment s'exporta a més de 140 països. 'Això -diu Bonet- ens permet jugar i poder anar respirant'.
Al Nadal, més alta gamma
Els dos empresaris del sector vitivinícola han coincidit en dir que per les festes nadalenques es compra més cava i vi d'alta gamma. Torres ha considerat que es ven 'productes de nivell més elevat perquè la gent fa un esforç per posar a la taula les millors ampolles' per aquestes dates.
Per a Freixenet el Nadal representa un 35% de les vendes de tot l'any, mentre que Torres, en aquest període ven el 20% dels seus vins i brandis.
A diferència d'anys enrere, els regals d'empresa o lots de Nadal han disminuït. Bonet ha explicat que per la situació econòmica 'les empreses han reestructurat la seva política dels regals d'empresa i s'ha notat'. Alhora, ha apuntat que 'els sopars d'empresa són una tradició que encara es continua fent' i ha considerat que 'potser els menús no són tan esplèndids, però sempre es fa un sopar de germanor amb els companys de feina'.