La protesta dels mossos de Trànsit fa que només es multin el 3% de les infraccions lleus
Segons el sindicat SME-CCOO
El portaveu del sindicat SME-CCOO, Toni Castejón, ha assegurat a l'ACN que el seguiment de la protesta dels agents de Trànsit és 'generalitzat' a Catalunya i que en algunes zones, sobretot de l'àrea metropolitana de Barcelona, només es posen un 3% de les multes que normalment s'imposen per a infraccions lleus. Aquest cos va iniciar a finals d'octubre una 'vaga de braços caiguts' per protestar per les condicions de treball ja que, segons asseguren, els falta material i efectius. Per això, només avisen els conductors que, per exemple, no duen el cinturó cordat, parlen pel mòbil o no porten la documentació a sobre, però no els sancionen. Des d'Interior, asseguren no tenir constància d'aquesta protesta.
Les informacions són totalment contradictòries. Per una banda, el sindicat assegura que el seguiment de la protesta s'ha estès per tot el país i que, a zones com l'àrea metropolitana de Barcelona, el nombre de denúncies per infraccions lleus ha baixat 'espectacularment'. Per altra banda però, des del Departament d'Interior, asseguren no tenir constància de cap protesta i es limiten a no valorar aquestes dades.El sindicat SME-CCOO ha criticat el silenci d'Interior a qui acusa de 'no moure peça' per arreglar les mancances de material i personal que, segons el sindicat, asseguren que té l'àrea de Trànsit. 'Parlem de mancances elementals, com el fet que el 30% dels agents no puguin sortir amb moto perquè no tenen casc, o que tampoc disposin de jaquetes de protecció durant els mesos d'estiu', ha indicat Antoni Castejón.
De fet, Castejón ha explicat que els agents que pateixen caigudes lleus amb moto es fan cremades a la pell per no dur les proteccions necessàries. El portaveu ha dit que el darrer cas el va protagonitzar un agent de la Regió Policial Metropolitana Sud de Barcelona que es va cremar el braç al caure en una rotonda.
El seguiment de la protesta és, segons el sindicat, generalitzat a Barcelona on hi ha comissaries on aquest tipus de multes han caigut quasi un 100%. Castejón reconeix que l'acció ha costat més que s'introduís a Girona i Lleida però que, actualment, 'ja està estesa a tot Catalunya'. A més, des del sindicat lamenten que Interior no vulgui 'confirmar el descens de denúncies' ja que no ha fet públiques cap estadística. 'Hi ha punts de radar els caps de setmana per on es controlen molts vehicles i hi ha zero denúncies', ha declarat Castejón.
Aquesta situació la combat el departament, segons ha explicat el portaveu sindical, fent anar a patrullar equips que normalment no surten i situant-los 'en punts negres' per on sempre hi passen molts conductors infractors.
Castejón ha dit que 'pensen arribar fins al final' –la protesta està previst que s'allargui mig any- tot i el 'silenci' del Departament. El passat 5 de desembre, la plataforma de sindicats (entre els quals hi ha SME-CCOO, SAP, CAT o SPC) va fer arribar al departament un escrit on detallaven les mancances del cos. Segons ha indicat Castejón, Interior no els ha respost.
A més, els sindicats van reclamar la creació d'una taula de negociació que, segons Interior, ja s'ha constituït. 'A nosaltres ningú ens ha anunciat que aquesta taula existeixi', ha negat el portaveu del SME-CCOO.
El mateix portaveu sindical recorda que l'any 2002 es va portar a terme una vaga encoberta similar a la d'aquest 2009, i que aleshores aquella es va allargar durant mig any.
500.000 euros per una càmera per multar des de l'helicòpter
El sindicat SME-CCOO ha criticat unes declaracions del director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, en què titllava 'd'irresponsable' la protesta dels mossos de Trànsit. Castejón ha dit que 'més irresponsables és no preocupar-se de les condicions que tenen els mossos que treballen per tu i gastar-se 500.000 euros en una càmera per sancionar des d'un helicòpter'.
'Aquesta càmera té un afany totalment recaptatori perquè no es pot educar multant des d'un helicòpter', ha afirmat Castejón. Tot i que la càmera no està encara en funcionament perquè està pendent d'homologació, el portaveu del sindicat ha lamentat que s'hagi fet aquesta inversió quan als agents els falten casc, jaquetes i cotxes.
Des que el sindicat va denunciar les mancances de material, el passat octubre, Interior va reconèixer 'estar-ne al cas' i va comprometre's a fer-los arribar més cascs a partir del novembre. Segons ha dit Castejón, han començat a arribar alguns cascs però no s'han demanat als agents quines talles necessiten. 'Han arribat molt pocs cascs i sense tenir en compte les talles, només perquè no ens queixem més', ha declarat.