
3.000 mestres i 2,3 milions d'euros a primària i a secundària per potenciar la immersió lingüística
A partir del curs vinent, la Generalitat de Catalunya aplicarà un pla per tal d'actualitzar i estendre la immersió lingüística a l'educació pública
Un nou impuls és el que creu la Generalitat de Catalunya que necessita el model educatiu català. Per tant, en aquesta línia, la Generalitat preveu formar 3.000 mestres, amb l'objectiu d'adaptar-la a l'augment del nombre d'alumnes procedents de la immigració i poder consolidar la immigració a l'educació secundària. En total, la inversió serà de 2,3 milions d'euros en tres cursos per tal de formar mestres de 500 escoles.
El model català actual d'educació va començar als anys 1983-1984 inspirant-se en el model educatiu i lingüístic del Quebec. L'èxit del model va ser considerable i avui dia en notem molts dels seus efectes. Però la societat d'avui no és la de fa més de dues dècades enrere. Es plantegen avui nous reptes com la immigració, sobretot la sud-americana, que es creu que arriba amb la llengua "ja apresa" i no entén per què ha d'aprendre una nova llengua. Ara, per tant, la Generalitat vol impulsar aquest model educatiu distintiu i d'identitat catalana.A tot això hem de sumar un altre factor: intentant relativitzar l'èxit i fer tocar de peus a terra al personal, el Departament d'Educació creu que la immersió lingüística no sempre ha anat acompanyada dels mitjans necessaris ni s'han format prou els mestres.
Així, doncs, la Generalitat de Catalunya aplicarà un pla per tal d'actualitzar i estendre la immersió lingüística a l'educació pública. Aquest pla de la Generalitat preveu formar 3.000 mestres, amb l'objectiu d'adaptar-la a l'augment del nombre d'alumnes procedents de la immigració i poder consolidar la immigració a l'educació secundària. En total, la inversió serà de 2,3 milions d'euros en tres cursos per tal de formar mestres de 500 escoles.
El tractament, que s'anunciarà oficialment aquest dilluns, passa per ensenyar metodologies d'immersió a 3.000 mestres els pròxims tres anys. Es començarà pels centres que més necessitin un impuls del català, però el 2013 hi hauran de participar totes les escoles públiques de primària.
La principal novetat és que els instituts treballaran amb els centres de primària que tenen adscrits. La intenció és que quan l'alumne deixi l'escola, els professors de secundària continuïn aplicant un pla coherent d'immersió. És precisament en els instituts on s'han detectat més mancances en l'ús del català.
Un grup d'inspectors del departament supervisarà que aquestes mesures s'apliquin correctament. L'objectiu és que, sigui quina sigui la llengua familiar dels alumnes, la de l'escola sigui, principalment, el català.