El govern espanyol diu NO a la gestió descentralitzada de l'aeroport d'El Prat
Tanca la porta a la creació de la comissió de vigilància del Prat on havien de participar Generalitat i ajuntaments
La ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat que el seu executiu rebutja la gestió descentralitzada de l'Aeroport del Prat i de Barajas que passava per la privatització dels serveis, i paralitza també l'entrada de capital privat al conjunt d'AENA, tal com preveia l'anterior executiu. Segons Pastor, AENA és 'més que la suma de les parts' i en aquest moment 'la visió estratègica no es veuria afavorida si es tira endavant amb el model de concessions privades dels dos principals aeroports: Madrid i Barcelona'. La decisió implica també que no es constituirà la comissió de vigilància prevista per a l'Aeroport del Prat, on havien de participar la Generalitat i els ajuntaments.
Pastor ha justificat la decisió en una roda de premsa on ha anunciat que el seu executiu vol estudiar la situació actual de l'ens i posarà en marxa un nou model per a AENA que marqui el futur del sistema aeroportuari espanyol.Primer, però, renuncia a la gestió per separat del Prat i Barajas perquè el valor d'AENA 'es veuria clarament disminuït si es disgregués la seva gestió en aeroports de forma individualitzada' i perquè en aquests moments 'les condicions dels mercats són clarament desfavorables i desaconsellen la continuïtat del procés'.
A més, segons Pastor, obrir ara la privatització 'podria provocar que es reduís el nombre d'ofertes competitives i fins i tot el preu a ofertar pels dos aeroports, fet que suposaria una pèrdua d'imatge i de valor dels nostres actius que seria irrecuperable per sempre'.
La decisió es produeix només una setmana abans que expirés la pròrroga de tres mesos que el govern de Zapatero havia establert per fer efectiva la concessió. Malgrat que li tocava decidir al ministre Blanco i al seu executiu, el Consell de Ministres va decidir deixar la qüestió en mans del guanyador de les eleccions.
Segons Pastor, aquest model descentralitzat 'pretenia afavorir la competència entre els aeroports de Barajas i el Prat, quan en realitat l'objectiu ha de ser enfortir tots dos i tots perquè competeixin a nivell mundial, és a dir, amb els grans hubs europeus'.
Model 'homogeni' a tot l'Estat
Per aquest motiu la proposta que el Ministeri de Foment elevarà al Consell de Ministres passa per 'la renúncia a la celebració del contracte de concessió dels serveis aeroportuaris a Madrid i Barcelona i la revisió de l'actual model de gestió d'AENA per convertir-la en líder mundial en el sector aeroportuari i de navegació'.
Tot plegat s'inscriu en la voluntat de l'executiu espanyol d'obrir un nou procés que 'consistirà en posar en valor AENA Aeroports a través d'un pla estratègic i de negoci' que ja s'està redactant i que ha de ser previ al procés d'entrada de capital privat.
En definitiva, ha apuntat la ministra, es tracta de posar en marxa 'un nou model' que 'garanteixi l'existència d'una empresa espanyola líder a nivell mundial' i de passada 'afavoreixi la cohesió i vertebració' de l'Estat assegurant l'existència d'una xarxa d'infraestructures 'homogènia, amb capacitat i a preus competitius'. A més, ha explicat, el model garanteix la feina als treballadors actuals i permet que l'Estat pugui modular els ingressos per aquests conceptes.
Tanca la porta a la comissió de vigilància
El model dissenyat per Blanco preveia que les empreses privades es farien amb un 90,05% del capital de les societats dels dos aeroports i que es crearia una comissió de vigilància, o comissió rectora de l'aeroport, on hi hagués cinc representants catalans i 4 d'AENA.
Aquesta comissió, segons Pastor, tampoc es crearà perquè 'anava lligada a la concessió', però en tot cas el govern de Rajoy té la ferma voluntat d'escoltar les aportacions que els dos governs puguin fer en el nou model. L'executiu de Rajoy, ha dit, buscarà 'formes de participació de totes les CCAA a les decisions estratègiques'. La ministra ha explicat que ja ha transmès totes aquestes decisions al portaveu de CiU a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, Pere Macias.