La CCMA tanca l'any 2011 amb un dèficit de 4,6 milions d'euros, una 'magnífica notícia' segons Enric Marín
El president del Consell de Govern de la CCMA ha recordat que en els darrers quatre anys el pressupost ha caigut en 90 milions d'euros
La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha tancat l'any 2011 amb un balanç econòmic negatiu, de 4,6 milions d'euros de dèficit. Pel president del Consell Assessor de la CCMA, Enric Marín,aquesta és una 'magnífica notícia' si es valora en el context viscut des del 2008. Des d'aleshores, la CCMA ha vist reduït el seu pressupost en 90 milions, principalment per la caiguda dels ingressos publicitaris i de l'aportació pública. A més, Marín ha assegurat que aquest dèficit s'hauria eixugat si s'hagués completat la venda d'immobles encara pendent, per valor de 7 milions d'euros.
Enric Marín ha minimitzat el dèficit econòmic que arrossega la CCMA al tancament de l'any 2011, fixat en 4,6 milions d'euros. El president del Consell de Govern de la CCMA ho considera 'una magnífica notícia' i 'un fet excepcional' perquè, recorda, en el període que va dels anys 2008 al 2012, el pressupost ha caigut en 90 milions.Aquesta xifra resulta de la suma de la caiguda d'ingressos publicitaris en aquest període, de 129 milions a 85, segons Marin, i al mateix temps a la reducció de la subvenció pública que rep Televisió de Catalunya, que s'ha vist retallada en 54 milions.
Al seu torn, el director general en funcions de la CCMA, Ramon Mateu, ha destacat les 'dificultats' experimentades per 'complir el pressupost' previst pel 2011, amb uns ingressos 11 milions inferiors als previstos.
En valorar la xifra de dèficit, Mateu ha recordat que la CCMA té pendent (en curs) la venda d'una sèrie d'immobles per valor de 7 milions d'euros. Per això ha expressat que 'si s'hagués culminat' s'hauria eixugat el dèficit actual, i ha previst que això passarà al llarg del 2012. En altres paraules, Mateu ha subratllat que el dèficit de la corporació és un 'dèficit contra uns actius' i no un 'dèficit corrent'.
D'altra banda, Enric Marin, ha volgut manifestar que malgrat la pèrdua d'ingressos de 90 milions, s'han recuperat 'els lideratges a la televisió i la ràdio i s'ha impulsat el lideratge de les plataformes interactives'.
Millora sostinguda de l'audiència
Pel que fa a l'evolució de les audiències, s'ha donat a conèixer que el resultat global del grup de canals de TVC el 2011 és d'un 19,3% de quota de pantalla, és a dir, tres dècimes per sobre del 2010. La xifra ha donat peu a Terribas a indicar que 'l'aposta per la tematització -per canals- ha funcionat'. La directora de Televisió de Catalunya ha destacat que Esport 3 ha tingut una gran acollida en els seus primers passos com a canal i que el Canal 33 no ha perdut audiència malgrat haver 'perdut els esports'.
A més, Terribas ha recordat la importància d'aquest èxit dels canals temàtics, en un moment en què aquests ocupen el 30% de share a la televisió, quan fa només dos anys no arribaven als dos dígits .
Sobre la possibilitat que la crisi acabi passant factura a algun dels canals de TVC amb base a la reforma de la Llei de l'Audiovisual, Marin ha declarat que aquest extrem 's'haurà d'objectivar amb el contracte-programa. Veurem quina és la millor forma per arribar al públic, però som un grup de comunicació i la lluita per l'audiència s'ha d'entendre com a audiències agregades'. Així, doncs, el president del Consell de Govern no ha confirmat ni desmentit que la Televisió de Catalunya pugui perdre canals.
Alerta sobre els "ajustos severs"
Amb la mateixa prudència, Marín ha mostrat el seu temor d'avant del procés d'ajustos que s'està duent a la casa, que ha qualificat de 'severs'. Al seu parer, 'si es continua en aquesta línia estarà en perill el lideratge de la televisió pública' ja que bona part de la desinversió afecta a allò que 'surt en pantalla' (producció i compra de programes, principalment)
Com ha senyalat Terribas en anteriors ocasions, Marín ha abonat la tesi que en el cas de TVC el lideratge 'és fonamental per raons de mercat i lingüístiques'. La capacitat de generar ingressos publicitaris depèn més que mai del lideratge de la cadena, ha recordat Marín, i ha afegit que el mercat televisiu espanyol 'està en un procés de concentració en què la lluita per l'hegemonia serà cada vegada més dura'.