Vueling i Ryanair aprofitaran el cessament d'activitat de Spanair per ampliar l'oferta i augmentar la quota de passatgers
Totes dues companyies han assegurat que faran el possible per substituir els llocs de treball deixats per Spanair, tot i que no han volgut donar xifres concretes
Tres dies després del cessament d'activitats de Spanair, les seves principals competidores a l'aeroport del Prat, Vueling i Ryanair, han assegurat que mouran fitxa per cobrir el buit de passatgers i treballadors que deixa la companyia catalana. A l'espera de reunir-se amb el govern català i amb AENA, totes dues ja han anunciat noves rutes. Per una banda, Vueling ha anunciat la incorporació de dos nous vols a Berlín i Hamburg, mentre que Ryanair operarà a partir de l'abril la ruta Barcelona-Oviedo que fins ara cobria Spanair. Ambdues companyies es veuen beneficiades de la caiguda de Spanair; de fet, les accions de Vueling s'han disparat un 25% aquest matí.
Vueling no vol un aeroport del Prat Low Cost i renuncia al hubVueling ha assegurat que 'no deixarà que el Prat es converteixi en un aeroport Low Cost' perquè 'Barcelona és casa seva'. El seu conseller delegat, Álex Cruz, ha destacat el paper clau de Vueling per crear des de Barcelona una potent xarxa d'enllaços de curt i mig radi i que consolida, ha dit, el compromís de la companyia pel Prat, i ha anunciat la incorporació de dos nous vols a Berlín i Hamburg així com la intenció de Vueling per 'estudiar' els 'buits del mercat' que ha deixat Spanair amb el seu cessament de l'activitat. Cruz ha considerat que Vueling és qui més ha 'protegit i contribuït' en l'activitat del Prat i assegura que confien rebre a partir d'ara el 'reconeixement i la confiança' del Govern.
Cruz ha iniciat la seva compareixença lamentant molt la situació de fallida de Spanair i assegurant que és 'l'obligació i també la intenció' de Vueling protegir l'aeroport de Barcelona perquè aquest pugui continuar proveint amb una xarxa de connexions potent a les companyies de llarg radi, en el camí de convertir-se en un 'hub' de vols internacionals. Cruz ha remarcat però que Vueling 'no té vocació de ser una companyia de llarg radi' i que no té la intenció tampoc, de moment, d'operar vols internacionals si bé, no s'oposa a poder assolir acords amb companyies internacionals perquè aquestes operin al Prat. 'No hi ha cap hub al món que no tingui una empresa darrera operant un alt número d'itineraris i freqüències', ha dit Cruz, afegint que això és el que ha aconseguit oferir Vueling, amb 72 rutes.
Vueling ha anunciat aquest dilluns la creació de 33 noves freqüències, entre les quals s'inclouen cinc noves rutes. Dues des del Prat a Berlín i Hamburg i tres més des de l'aeroport de Bilbao a Lanzarote, las Palmas i Tenerife. Just després de la fallida de Spanair, Vueling amplia els seus plans de creixement amb l'objectiu d'incrementar el seu passatge de negocis, que volen que passi a ser del 31% actual al 50% del total dels clients de la companyia. També en aquest camí, Cruz ha explicat que Vueling estudiarà els mercats buits que deixa Spanair i que estudiaran en detall cada opció. 'No desestimarem cap mercat on hi ha hagi una demanda constant i rendible', ha afegit.
Pel que fa a cobrir les baixes de treballadors deixades per Spanair, Cruz ha assegurat que Vueling té diversos processos oberts per ampliar la seva plantilla d'acord amb els plans de creixement plantejats i que no descarten poder incloure en aquests processos als treballadors de Spanair. 'Donarem prioritat en les entrevistes i en la recepció dels currículums dels treballadors de Spanair' un cop finalitzi el procés de tancament de la companyia que presideix Ferran Soriano, ha dit Cruz.
Ryanair responsabilitza AENA de la situació de Spanair
El vicepresident de Ryanair, Michael Cawley, ha anunciat que es reunirà aquest dilluns amb representants de la Generalitat per negociar l'oferta de l'aerolínia irlandesa per ocupar el trànsit de passatgers i reemplaçar els llocs de treball que es perdran amb la fallida d'Spanair. Cawley ha avançat l'obertura d'una nova línia entre el Prat i Barajas i Oviedo, que començarà a operar a partir del 3 d'abril i ha assegurat que Ryanair anirà anunciat durant les properes setmanes noves rutes per omplir el mercat d'Spanair.
'Tenim avions disponibles per omplir l'enorme dèficit que deixa Spanair al Prat. Estem aquí per reunir-nos amb el Govern i ajudar a omplir aquest buit', ha manifestat Cawley. El vicepresident de Ryanair ha explicat que 'tothom preveia' la fallida de l'aerolínia catalana, que 'no donava als clients el que volien', ja que 'no es poden oferir preus baixos si no es tenen costos baixos com té Ryanair'. Així mateix, Cawley ha assegurat que Ryanair 'se sentiria feliç' d'incorporar pilots, tècnics i la resta de treballadors de la plantilla que Spanair acomiadarà com a resultat de la fallida.
Tanmateix, Cawley ha lamentat la disminució de la competència i la mala notícia per al sector que representa la desaparició de la quarta companyia del mercat aeronàutic espanyol, però ha augurat que no serà la darrera fallida que viurà el sector. El responsable de Ryanair ha apuntat AENA com a responsable parcial de la situació, ja que el gestor aeroportuari de l'Estat cobra 'unes de les taxes més elevades d'Europa', que encareixen els costos finals. 'La fallida d'Spanair és una lliçó per tothom i també per AENA. A cap altre país d'Europa ha fet fallida la quarta aerolínia del mercat domèstic', ha sentenciat.
En aquest sentit, Cawley ha assenyalat que Ryanair seguirà demanant que AENA rebaixi les taxes aeroportuàries i que deixi de construir 'aeroports ineficients i sobredimensionats'. 'Són decisions estúpides dels polítics', ha criticat. Així mateix, el representant de Ryanair ha demanat a AENA que faciliti la contractació dels 'slots' a l'aeroport del Prat, tot i que ha assegurat que l'aerolínia irlandesa seguirà operant des de la T-2.