Ana Pastor considera els cels de Barajas i El Prat 'en igualtat de condicions'
La ministra de Foment fa aquestes declaracions malgrat que hi ha convenis amb companyies per part de l'estat espanyol perquè només operin a l'aeroport de Madrid
La ministra de Foment, Ana Pastor, creu que els aeroports del Prat i de Barajas competeixen 'en igualtat de condicions' perquè són 'gestionats en igualtat' per part d'AENA, que és l'operador de 'tots els aeroports'. Ha respost d'aquesta manera una pregunta del portaveu d'ERC a Madrid, Alfred Bosch, que ha recordat que l'Estat manté vigents 23 convenis amb països que obliguen les seves companyies aèries de bandera a operar només a Barajas, i que l'aeroport madrileny rep el 55% de les inversions malgrat que només representa el 25% del trànsit aeri. Segons Bosch, només Romania i repúbliques exsoviètiques com Bielorússia tenen models tan 'intervencionistes' i 'centralistes'.
La ministra ha aprofitat el seu torn de resposta a la sessió de control del Congrés dels Diputats per assegurar que Barajas i el Prat tenen infraestructures 'de qualitat' i tots dos han tingut un creixement de trànsit 'impressionant' que va suposar més de 34 milions de passatgers per a l'aeroport de Barcelona al 2011 i 49,7 per al de Madrid. 'Tots dos són gestionats com la resta amb igualtat', ha dit, fet que segons Pastor 'significa que s'atén des de l'operador, que és AENA, a tots els aeroports'.Pastor ha afirmat que una de les seves prioritats és solucionar 'el forat de més de 14.000 milions de deute' que tenen el conjunt dels aeroports de l'Estat però no ha entrat a valorar com es reparteix aquest deute ni si Barajas gaudeix de condicions més favorables per operar que no pas la resta d'aeroports. En canvi, sí que ha assegurat que els costos de les companyies per operar al conjunt dels aeroports espanyols són 'extremadament competitius' i les companyies aèries paga de mitjana 2,4 vegades més en aeroports com el de Roma, Munic o Zurich.
La ministra també ha aprofitat per retreure a ERC, com a integrant del tripartit, la gestió de la companyia Spanair. 'Vostè formava part d'un equip de govern que va posar en marxa un projecte que ha acabat posant al carrer a més de 4.000 persones', ha dit a Bosch entre aplaudiments. En tot cas ha assegurat que el seu govern treballarà perquè tots els aeroports siguin capaços de 'sortir endavant i tenir més passatgers', i ha estès la mà a ERC per participar en el disseny del nou model aeroportuari, 'perquè volem que les CCAA i les organitzacions empresarials i els ajuntaments participin en la planificació'.
Ha estat la resposta que ha donat a Alfred Bosch, que ha afirmat que el model aeroportuari de l'Estat no fomenta la competència 'sinó la incompetència' i li ha recordat els 700 milions d'euros d'ajudes en subvencions i el 'tracte de favor escandalós' per Barajas en 'slots', taxes i a la terminal T-4. A més, segons Bosch, les pèrdues d'AENA pràcticament s'expliquen per Barajas i tot el model se sosté pels aeroports turístics perifèrics que són els que realment tenen beneficis. Es tracta, ha dit, d'un model 'intervencionista, car, centralista, burocràtic i ruïnós' fruit d'una 'obsessió dirigista per terra, mar i aire que creu que només des de Madrid es pot anar al cel'.