Visca Las Vegas?
Una mirada des del punt de vista turístic i amb les dades a la mà pot ser clarificador
El macrocomplex d’oci que estudia el Govern xoca de ple amb el model de turisme que prescriuen organismes internacionals com l’Organització Mundial del Turisme, o la Comissió Europea i posa en risc el model de turisme identitari que molts volen per Catalunya.
En el cas que la inversió acabés desenvolupant-se en tota la seva magnitud, tindríem un complex basat en el model de “resort” (com els del Carib) això significa que, a diferència del model tradicional a Catalunya, el turista vindria a “Eurovegas”, sent un espai tancat on el turista viu i gasta d’esquenes al territori on es troba, sense necessitat ni de saber on és i sense que el territori que l’envolta en tregui cap profit.
Segons es desprèn de la informació feta pública pel magnat, la prioritat d’Adelson és construir primer un casino i amb el diner que generi anar aixecant un complex que en 10 anys comptaria amb 12 resorts amb 36.000 habitacions, 5 casinos amb 1.065 taules i 18.000 màquines recreatives, 9 teatres, fins a 3 camps de golf i un escenari amb 15.000 butaques, a més d’espais destinats a convencions. El primer que pretén és fer un casino que vagi generant ingressos i després ja es veurà com arriba la inversió. El conjunt de treballadors dels sector turístic a Catalunya, en el pic de temporada de l’any 2010 va ser de 390.900 persones, amb 539.463 places d’allotjament reglat. El magnat, amb 36.000 llits, per més casinos i caps de golf que hi posi, és del tot improbable que arribi a generar 164.000 llocs de treball directes, una xifra que suposa el 42% dels que hi ha ara. Els números no surten tret que es computin altres 'professions' que puguin sorgir a l’entorn d’un projecte com aquest.
Jugar amb les cartes marcades és joc brut
Les condicions d’excepció que sol·licita Adelson, les inversions específiques, l’aval de l’Estat al Banc d’Inversions Europeu per 25.000.000 €, o que se li subvencioni un 60 % la formació dels empleats, són una clara competència deslleial i un greuge respecte a la resta d’empresaris turístics del país.
Barcelona i Sitges tenen una oferta potent de Turisme de Reunions i Negocis (MICE), i l’Eurovegas pot acabar sent una competència directa, i amb avantatges que altres no tindran, a l’oferta d’aquest tipus que fan ambdues destinacions, i que és un dels pilars del turisme de ciutat, del qual som referència mundial.
A més, hi ha el risc que, havent donat totes les facilitats i excepcions legals a un espai de joc, aquest no arribi a ser més que un casino i que, per tant, estigui fent una competència deslleial a la resta de casinos de Catalunya, que no estan passant els seus millors moments
A què juguem?
S’afirma que l’Eurovegas ens convertiria en una destinació turística líder a Europa. En aquests moments Catalunya ja es troba entre les zones amb més turistes d’Europa, per davant de territoris com la Toscana. Segons dades de l’Observatori de Turisme de Catalunya el 2010 Catalunya havia rebut més de 23.000.000 de turistes.
Potser simplement cal preguntar-nos si és aquest el turisme que volem. Las Vegas és un destí en si mateix situat al mig d’un desert, el de Nevada, un espai de fugida prou allunyat de tot per a que els americans facin el que no gosen fer a casa seva. Macao, és un illot amb un règim d’excepcionalitat econòmica dins de Xina com Hong Kong, i ambdós especialitzats, Hong Kong són negocis, Macao és joc i res més. Catalunya, és una destinació turística madura i complexa, líder i model a Europa, en mig de la conurbació més gran de Catalunya, també volem ser com ells?
Perdre la partida
Tots tenim al cap el que signifiquen Las Vegas.Durant anys s’ha fet un important esforç des de la Generalitat i els ajuntaments per provar d’eradicar determinats imaginaris – turisme de sexe i borratxera- relacionats amb les nostres destinacions, de turisme familiar i esportiu, i s’ha treballat per posar en valor la nostra cultura . Tot això se’n pot anar en orris amb un projecte com aquest i quedar el nostre país estigmatitzat turísticament per anys.
A l’estar tant a prop de Barcelona i tenir una potència hotelera i d’oferta complementària tan important, pot afectar molt negativament a la imatge de marca que ha aconseguit posicionar Barcelona al món aquests darrers anys i de retruc, la de la pròpia marca Catalunya, associant-se a joc, i a tot el que això comporta.
Notícies relacionades
- Els toros decanten Las Vegas cap a Madrid 18.02.2012.