El Parlament obre la porta a multes de fins a 10.000 euros per no atendre els consumidors en català
Es garanteix el dret a ser atès tant oralment com per escrit en la llengua oficial que s'esculli
El projecte de Llei del codi de consum que estableix el dret dels consumidors a ser atesos en català ha iniciat aquest dimecres el tràmit parlamentari després que el tripartit i CiU hagin tombat les esmenes de rebuig presentades per PP i C's. La llei garanteix el dret dels consumidors a ser atesos tant oralment com per escrit en la llengua oficial que escullin. Així, fulletons de propaganda comercial, instruccions, contractes, pressupostos i factures, entre altres, hauran de ser impresos també en català. En aquest sentit, la normativa preveu sancions lleus de fins a 10.000 euros per a qui no ho compleixi, que poden passar a ser greus i de fins a 100.000 euros en cas de reincidència o impagament.
La llei que aquest dimecres ha iniciat el tràmit parlamentari fixa entre els drets dels consumidors el de ser atesos en la llengua oficial que sol·licitin, tan pel que fa a les relacions orals com escrites. Així, estableix que els consumidors tenen dret a rebre en català les 'invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que se'n desprenguin'.També fixa que els consumidors a Catalunya tenen dret a rebre en català les 'informacions necessàries per a l'adequat consum, ús i maneig dels béns i serveis, amb independència del mitjà, format o suport utilitzat i, especialment, les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de la salut i seguretat', entre altres qüestions. A més, indica que la Generalitat ha de vetllar pel foment per l'ús de l'aranès en les relacions comercials a la Val d'Aran.
El redactat del codi de consum que ara ha iniciat tràmit parlamentari preveu sancions lleus de fins a 10.000 euros per incomplir la normativa, que podran passar a ser molt greus i de fins a 100.000 euros en cas de reincidència o d'impagament de sancions lleus.
Irritació de PP i el Grup Mixt
La diputada del PP Eva García ha criticat el projecte de llei –que es desprèn d'un dels preceptes de l'Estatut que el PP i el Defensor del Pueblo tenen recorregut davant del Tribunal Constitucional- que, segons la seva opinió, només pretén 'blindar els drets dels consumidors només en català i aranès', però, en canvi, s'oblida del castellà, llengua que ha recordat que també és oficial a Catalunya, que creu que el Govern la tracta com una 'llengua estrangera'. A més, ha reclamat al Departament d'Economía si havia valorat l'impacte econòmic que pot tenir per a les empreses haver d'adaptar-se a aquesta normativa i a la obligatorietat d'atendre en català quan un consumidor reivindiqui aquest dret. Per ella, la norma té 'la signatura d'ERC'.
En una intervenció especialment encesa, el diputat del Grup Mixt José Domingo ha expressat la seva irritació per una norma que, per ell, estableix una política sancionadora 'malaltissa' i 'desproporcionada' en matèria lingüística. És més, ha considerat que la norma que ara inicia tràmit al Parlament, aprofundeix en un 'règim de drets lingüístics absurds, demencials, borroka'. Ha acusat el conseller Castells d'haver passat de ser un 'conseller de la persuasió' a un 'conseller de la coacció', en considerar que mai s'havien previst sancions tant elevades per qüestions lingüístiques. Domingo creu que si s'aprova la norma, 'molta gent perderà el lloc de treball perquè no podrà atendre en català', cosa que l'ha portat a parlar d'un codi de consum 'pèssim, pervers i lamentable'.
Però tant tripartit com CiU –també ho ha fet el president de la Generalitat, José Montilla, en la sessió de control parlamentari- han apel·lat al dret dels consumidors a ser atesos en la llengua pròpia de Catalunya, el català, sense que això impliqui cap perjudici pels consumidors que vulguin ser atesos en castellà. CiU, però, considera que hi ha elements de la norma que són millorables, i troba a faltar que estableixi els deures dels consumidors.
Més drets pels consumidors
El conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells, ha defensat la idoneïtat de la norma, que unifica en un sol text tota la normativa en matèria de consum existent a Catalunya. Ha defensat com a objectius de la Llei del codi de consum 'ampliar drets consumidors, adequar-se a les noves formes de comerç electrònic i recollir un sol text tota normativa en matèria de consum. Ha destacat que la llei proporciona a l'Agència Catalana de Consum més mitjans per resoldre conflictes en matèria consum per la via de l'arbitratge i la mediació.
Ha subratllat també que la llei serà més garantista de cara als consumidors, a qui els amplia els drets. Així, els telèfons d'atenció als consumidors de les empreses hauran de ser gratuïts i obligatoris en el cas dels serveis bàsics com subministraments, transports o comunicacions, a més de serveis assistencials , sanitaris i financers, entre altres. En aquests casos, a més, les empreses hauran de tenir una oficina física on el consumidor pugui dirigir-s'hi.
El text també estableix que cap empresa no podrà restringir l'accés a un servei per l'impagament d'una factura amb què el client no hi estigui d'acord i sigui recorreguda. La Llei del codi de consum també serà una eina útil per evitar casos com el d'Air Comet, en fixar que en el cas de la venta de serveis anticipats, com el cas dels bitllets d'avió, els clients que no hagin rebut el servei contractat podran recuperar íntegrament els diners. Així les companyies hauran de tenir comptes de garantia o assegurances que ho garanteixin.
D'altra banda, el Parlament també ha aprovat aquest dimecres tramitar per urgència el projecte de Llei de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques que pretén agilitar l'administració. Es tracta d'un projecte que, segons fonts parlamentàries, consolida la finestreta única perquè els ciutadans puguin rebre informació sobre serveis públics i tràmits a fer en el conjunt de les administracions catalanes per via electrònica i a distància. La nova llei regula també el silenci administratiu. CiU, que hi ha presentat sense èxit esmena de rebuig, la veu poc innovadora, poc ambiciosa i innecessària.