ABERTIS, l’altre espoli que pateix Catalunya
La signatura del conveni entre ABERTIS i Fomento pel tercer carril de l’AP7 fa inviable el desdoblament de les carreteres N-II i N-340 i pot suposar uns beneficis de més de 2000 milions d’euros per a ABERTIS
La qüestió és per què no es van desdoblar les N-II i N-340 primer i com pot ser que un conveni clarament abusiu, que malbarata recursos del sector públic, beneficia a uns pocs i posa en perill la vida de moltes persones, no és qüestionat ni denunciat? Els serveis jurídics del ministeri ja van advertir que el conveni era incompatible amb el desdoblament i que provocaria un desequilibri econòmic de la concessió. L’advertiment s’ha fet realitat, i amb la davallada dels darrers anys del transit per l’autopista s’agreuja.
Un conveni tan beneficiós per ABERTIS, que fins i tot rep un crèdit de la CaixaAmb el conveni signat, ABERTIS va aconseguir una línia de crèdit amb les entitats bancàries, principalment amb La Caixa -accionista principal d’ABERTIS- i la garantia eren les compensacions que ja preveien que l’Estat hauria de pagar. El deute de l’Estat amb ABERTIS a causa d’aquest conveni no s’atura, a l’any 2009 58 milions d’euros, el 2010 més de 200 milions d’euros, i el 2011, 451 milions d’euros, un creixement exponencial que tal i com va dir l’actual ministra de Foment a l’any 2021 superarà els 2.000 milions d’euros. Amb les carreteres N-II i N-340 desdoblades la compensació que preveu el conveni podria doblar.
A data d’avui el valor a Bolsa de la companyia líder mundial en peatges és de tant sols uns 10.000 milions d’euros, és a dir el conveni de l’AP-7 aporta a l’empresa uns beneficis equivalents al 20% del seu valor a borsa, una dada que posa de manifest que el conveni supera tots els despropòsits imaginats
Silenci davant el malbaratament de 2.000 milions d’euros
Posats en contacte amb la Conselleria de Política Territorial, amb la Delegació del Govern Espanyol a Catalunya, i amb els ajuntaments de Figueres i Girona, de moment el silenci és la resposta. Esperem que las noves dades facin les administracions reaccionin. La xifra és molt important, un altre espoli que patim els catalans i que afecta a la nostra economia, però també a vides humanes. Són massa morts a la carretera pel retard en els desdoblaments, i per afavorir l’especulació. La situació és greu.
Notícies relacionades
- N-II la carretera de la mort i l’especulació 27.02.2012.