
Madrid estrena la seguretat ferroviària que Foment va negar a Catalunya
És un sistema pioner a Europa que ha costat 53 milions d’euros i que és el mateix que Foment no va acceptar per a Rodalies de Catalunya
Des de la setmana passada Madrid disposa del sistema de senyalització de trens que s’utilitza a les línies d’alta velocitat per tal d’augmentar la seguretat en la circulació dels trens de rodalies. Aquest sistema és el mateix que es volia instal·lar a Rodalies de Catalunya però que va ser totalment rebutjat per Foment per no ser l’adequat. En total s’han equipat 190 km de via amb una inversió de mes de 30 milions d’euros per part de Foment, i 23 milions d’euros més que Renfe té previst invertir en l’equipament dels trens. Catalunya mentrestant té un sistema caduc amb problemes de seguretat importants.
Sense maniesTant se val qui governi a Espanya, Madrid sempre en surt beneficiada. Alts càrrecs i tècnics del ministeri de Foment i d’Adif van posar en dubte que Rodalies de Catalunya pogués millorar amb el nou sistema de senyalització i circulació ERTMS, European Rail Traffic Management System. El sistema és prou bo per Madrid que acaba d’estrenar aquesta moderna tecnologia dels trens d’alta velocitat, que coordina simultàniament la velocitat, la posició, i el temps de frenada dels trens en la via que circulen, amb els senyals que es troben i amb el centre de control del trànsit. És una important millora se la seguretat que permet a un tren frenar de manera fiable i evitar xocs com els que enguany s'han produït al túnel del Clot .