Escola Valenciana parla clar: afegir castellà a l'escola 'no té res a veure amb el plurilingüisme'
L'entitat demana "claredat" a la conselleria d'Educació i que garanteixi als alumnes una competència equilibrada en valencià i castellà
Després de tota la polèmica a Catalunya amb l'intent de desmantellament de la immersió lingüística catalana, Escola Valenciana ha informat aquest dimarts que ha preparat un escrit adreçat a la consellera d'Educació, Maria José Català, on demana "claredat" en l'exposició del projecte sobre plurilingüisme. L'entitat remarca que "el punt clau ha d'estar en potenciar el projecte que millors resultats ofereix, i aquest és el de la immersió". Així mateix, adverteix que "sumar hores de castellà a la immersió sense cap argument pedagògic és una operació que res té a veure en l'educació plurilingüe". En aquest sentit, ha preparat sis preguntes adreçades a la consellera centrades en els resultats, formació del professorat, recursos humans i materials, la generalització del projecte i la seva avaluació.
"El consens que reclamem des d'Escola Valenciana és aquell que ens ha de permetre aconseguir per a tot l'alumnat valencià sense excepcions unes competències plurilingües satisfactòries", ha manifestat l'entitat a través d'un comunicat. Escola Valenciana ha assegurat que manté la confiança en què "les hores de negociació dutes a terme durant la tardor de 2011 per l'anterior conseller José Ciscar siguen útils" i destaca que "l'objectiu és el d'arribar a acords". La federació d'entitats per la llengua també ha recordat però que s'oposarà a qualsevol projecte "que no permeta l'existència dels programes que millors resultats avaluatius han donat fins a l'actualitat: els programes d'immersió lingüística"."Pretendre imposar més àrees en castellà als actuals programes PIL (Programa d'Immersió Lingüística) és una operació sense cap rigor pedagògic, i no és acceptable", considera Escola. Per això, l'entitat ha enviat sis preguntes a la consellera en què es demana si garanteix amb aquest projecte una competència equilibrada en les dues llengües oficials, impulsant els programes òptims; si s'hi estableix un pla de formació del professorat que permet el correcte desenvolupament dels programes; si ha concretat el nivell d'exigència pel que fa a la competència en les diferents llengües amb el lloc de treball, i en termes del Marc Europeu Comú de Referència o ha previst la catalogació bilingüe de tots els llocs de treball i en totes les etapes educatives.
Escola Valenciana igualment pregunta a la conselleria si ha previst recursos humans i materials complementaris d'acord amb les necessitats de cada centre; si 'assegura l'aplicació correcta i coherent dels programes al llarg de les diferents etapes educatives i si es podrà contrastar l'eficàcia dels programes a través d'avaluacions que compten amb la participació de les universitats.