Catalunya indefensa davant l’allargament dels peatges
El ministeri de Foment i ABERTIS estan ultimant un acord que suposarà que els catalans paguin encara més anys de peatge. En aquest cas qui paga no mana.
Foment ofereix allargar 3 anys més de concessió a ABERTIS i l’empresa n’exigeix més per tal d’absorbir les ruïnoses autopistes de Madrid. ABERTIS ha vist en el problema de les radials de Madrid una manera d’augmentar el negoci i ha endurit el procés de negociació amb el Ministeri de Foment, la concessionària vol que les seves autopistes més rentables augmentin en una xifra important els anys de concessió. Tant La Caixa com ACS veuen amb bons ulls la proposta que suposa una oportunitat de seguir recaptant molts de diners.
Quant creus que ja s’acaba la concessió, torna a començar
L’AP-7 tant en el tram català, com en el valencià, han tingut ja diferents pròrrogues de la concessió per part l’Estat que han beneficiat molt a ABERTIS. Inicialment l’explotació d’aquesta autopista acabava entre els anys 1998 i 2005 en funció dels trams. A l’hora de la veritat amb l’excusa de noves inversions o ampliacions de carrils les concessions s’han allargat més de vint anys, concretament l’actual concessió és viva fins al 2019 i 2021, parlar ara de més anys d’explotació per compensar les pèrdues de les autopistes de Madrid és un veritable insult als ciutadans dels territoris de parla catalana, que portant anys i anys pagant unes obres moltes vegades amortitzades.
ABERTIS, una maquina de recaptar a costa de Catalunya
Les recaptacions dels diferents trams d’autopista són un secret molt ben guardat, malgrat la crisi i el descens del pas de cotxes, els ingressos són xifres de mareig, el tram del principat de l’AP-7 ingressa més de 400 milions d’euros en un anys, o l’autopista del Maresme de Barcelona a Palafolls més 75 milions d’euros. A l’any 2006 el Ministeri de Foment, amb Magdalena Álvarez al cap davant, va signar un conveni amb l’empresa ABERTIS per la construcció del tercer carril de l’autopista AP-7. Amb una inversió prevista a càrrec d’ABERTIS de 500 milions d’euros, però real de 350 milions d’euros, l’obra i el conveni s’han convertit en un negoci milionari i suposa un impediment pel desdoblament, llargament ajornat, de la N-II i la N-340.
Els serveis jurídics del ministeri ja van advertir que el conveni era incompatible amb el desdoblament i que provocaria un desequilibri econòmic de la concessió. L’actual Ministra de Foment Ana Pastor va afirmar que “els 350 milions d’euros inicials de la inversió és poden convertir a l’any 2021 en més de 2000 milions d’euros”.