ABERTIS negoci rodó: Ara a cobrar de la Generalitat
L’exconseller Joaquim Nadal va signar el 2009 un conveni abusiu amb ABERTIS per l’ampliació de l’autopista del Maresme amb criteris calcats al de l’ampliació del tercer carril de l’AP7
Malgrat els precedents del conveni de l’AP7, Nadal va signar un nou conveni partint de la recaptació del peatges del Maresme a l’any 2008, en un any, els tres peatges del Maresme recapten 70M€. L’acord estableix que les obres de l’ampliació comportaran un augment del transit i per tant de recaptació, d’aquesta manera ABERTIS paga les obres i és garanteix que en cas de no complir-se els increments serà compensada. El Directe!cat va denunciar ja fa dies l’escàndol que representava el conveni signat entre el Ministeri de Foment i ABERTIS per l’ampliació del tercer carril de l’AP-7, que té com a resultat unes indemnitzacions milionàries que poden superar el 600% del total invertit i arribar als 2.000 milions d’euros.
Previsions de transit lluny de la realitat
El conveni estableix uns increments de vehicles per kilòmetre desmesurats desglossats de la següent manera, a l’any 2009 un 3,70%, a l’any 2010 un 3,70%, a l’any 2011 un 7,78% retornat a l’any 2012 al 3,67% fins arribar a la final de la concessió a l’any 2021 amb un increment del 2,82%. La realitat ja visualitzada a l’any 2008, és que no tant sols no s’han produït increments sinó que s’han produït decreixement del transit considerables.
Si l’actual conseller Lluís Recoder no és planta, la Generalitat haurà de compensar el mal conveni signat per Joaquim Nadal, la sortida pot estar en que part de les obres que ABERTIS havia de fernporten retards per la qual cosa s’obre un possible camí a poder reconduir la situació.
Aquest cap de setmana Nadal va signar un article al diari El Punt, “El greuge incessant”en que sota un suposada indignació és vol escapolir del suport que va donar en el seu dia des del Govern a l’acord d’ampliació de l’AP-7, diu: “Vull recordar també que quan la insistència del govern de Catalunya i la plena disposició d'Abertis i Acesa van permetre la signatura del conveni que havia d'assegurar l'ampliació de l'AP7 a tres carrils.” Per a continuació afirmar “l'obra és ja una realitat gairebé acabada, potent, capaç de generar activitat, fluïdesa i seguretat. Però pesa sobre el conjunt de l'AP7 la hipoteca d'una liquidació final quan toqui.” La pregunta és si el Conseller sabia que el conveni era una dolorosa hipoteca i si va passar per alt les alertes dels serveis jurídics de l’Estat que qüestionava el conveni. Ampliar l’AP-7 impossibilitava desdoblar les N-II i 340 per raons econòmiques, i això el conseller ho havia de saber.
A més, Joaquin Nadal en el seu article va patir un lapsus de memòria en recordar només el conveni entre l’Estat i Abertis, però oblidant el conveni que ell com a conseller va signar a l’any 2009 per ampliar l’autopista del Maresme, malgrat que en aquell moment ja es començava a saber el resultat negatiu del conveni de l’AP-7, recordem que a l’any 2008 el saldo de compensació de Foment a ABERTIS ja va ser de més de 50M€.
Notícies relacionades
- Catalunya indefensa davant l’allargament dels peatges 14.03.2012.
- Víctimes a la N-II, víctimes d’un “pelotazo” 07.03.2012.