La marca Espanya fa perdre clients a les exportacions catalanes
El govern espanyol posa ímpetu i diners a vendre al món una imatge d'Espanya que no es creu ningú
L'Institut Elcano s'encarrega de vendre la marca 'Espanya' amb un finançament mixt de 4 milions d'€, uns esforços que, fins ara, només han servit per deteriorar la situació. El govern de Mariano Rajoy intenta maquillar la imatge internacional d'Espanya. Els disbarats econòmics i polítics que han protagonitzat ministres i presidents fereixen la credibilitat d'un Estat que no paga el que deu als seus governs autonòmics, que no sap com frenar l'atur, que condemna jutges per investigar franquistes i no quan persegueixen opcions democràtiques, que té una Casa Reial que acumula ridículs... La llista de despropòsits és llarga, i per això, malgrat els esforços del PP per millorar la imatge internacional d'Espanya, la realitat tossuda ensorra cada dia la seva credibilitat. I Catalunya, se'n veu perjudicada.
El govern espanyol va anunciar fa unes setmanes que tenia la intenció de vendre la marca 'Espanya' a l'exterior per millorar-ne la seva credibilitat, molt malmesa per les polítiques de l'executiu socialista. Sembla, però, que amb el canvi de color a Moncloa la situació no ha millorat. Tot el contrari: mercats, premsa i ciutadans d'arreu del món veuen dia a dia com la seva confiança en Espanya passa al no-res.Diversos fets ho avalen: el rei ha vist com s'emparellava la seva imatge amb la de Franco per la publicació dels informes presentats per l'embaixador alemany, Lothar Lahn, en el què relatava la comprensió i simpatia del monarca cap als colpistes del 23-F dies després dels fets. També diaris de prestigi com The New York Times o el Financial Times han dedicat pàgines a parlar sobre el cas Garzón i el desprestigi judicial que se n'ha generat. En aquesta llarga enumeració també hi trobem declaracions i decisions polítiques qüestionables, com l'afirmació del ministre de Cultura i Esports, José Ignacio Wert, en defensa dels toros com a bé cultural, la queixa diplomàtica del govern pels guinyols sobre el dopatge espanyol, o l'aturada en la inversió en energies verdes.
Malgrat que alguns consideren que és una causa perduda, Rajoy i el seu equip ha decidit destinar 1 milió d'€ al Real Institut Elcano perquè intenti fer una neteja d'imatge que, de moment, no ve acompanyada de fets. L'entitat disposarà, a més, de 3 milions d'€ de finançament privat per aconseguir-ho.
Catalunya i el seu teixit empresarial, com a part legal de l'Estat espanyol, es veu afectada per aquesta falta de credibilitat, de manera que el manteniment de la relació actual amb Espanya no només perjudica en l'àmbit del dèficit fiscal sinó també en el de la imatge dels nostres comerciants. De fet, des de la mateixa agrupació d'empreses AMEC, s'indicava fa uns dies que la mala imatge de l'Estat feia perdre clients als exportadors catalans.