directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 19 d'abril de 2024 05:53 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Cultura doble fletxa

El sector editorial català, pioner en el llibre digital

'Se sabrà tot' de Xavier Bosch serà el primer Premi Sant Jordi publicat simultàniament en versió digital i en paper

Comentaris 0  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

'Se sabrà tot', del periodista Xavier Bosch, haurà estat el primer Premi Sant Jordi publicat simultàniament en versió digital i en paper. Alhora, el pròxim 23 d'abril es perfila com la primera diada de Sant Jordi plenament de l'era del llibre digital. Una era que, tot i trobar-se a l'inici, ja és una realitat amb potència per seguir creixent, i on el mercat català ha estat pioner avançant-se al mercat espanyol i a altres europeus. Enric Faura, director de la plataforma independent Edi.cat; Ernest Folch, conseller delegat de Leqtor.com, i Xavier Mallafré, director del Grup 62, coincideixen en una mateixa aposta: que la literatura i el sector editorial català estiguin a la primera línia de l'evolució.

Comparteix
   


Etiquetes
Amb els primers llançaments editorial simultanis en paper i en digital a les mans i amb la mirada posada en una diada de Sant Jordi una mica més digital, el 2010 es presenta com l'any de confirmació d'aquesta tecnologia, en la que el mercat català ha tornat a ser pioner. Ara, el sector editorial català està davant el repte de consolidar i fer créixer aquest 2% de lectors digitals que té i d'augmentar els 200 milions d'euros anuals que actualment factura el negoci editorial català.

En aquest procés d'evolució del llibre digital, les editorials han hagut d'escollir entre llançar la seva pròpia plataforma de venda de llibres o distribuir els seus continguts a través de plataformes com Edi.cat o Leqtor.com. Si en alguna cosa coincideixen les dues, és en la importància de seguir creixent.

Edi.cat, Leqtor.com i Grup 62

La plataforma pionera del mercat català, la independent Edi.cat -nascuda a partir de les editorial Angle, Bromera i Cossetània- es va augmentar, fa pocs mesos, amb els segells editorials La Galera, Abadia de Montserrat, Meteora, Fragmenta, Pagès, Octaedro, Tandem, El cep i la nansa i Edicions 62. Ara, segons ha assegurat el seu director Enric Faura, ha signat amb algunes editorials més, el nom de les quals 'per ara no s'han fet públics'.

Al seu torn, la distribuïdora 36L –formada per Vicens Vives, Cultura 03 i Abacus- amb la seva plataforma digital Leqtor.com s'ha dibuixat com la líder del sector català, oferint continguts tant en català com en castellà d’Ara Llibres, RBA-La Magrana, Siglo XXI, Vicens Vives, Pagès, Molino, Norma, Barcino, Trotta, Maeva i Roca, Barcanova, Edebé, Grup SM amb el segell Cruïlla i Oceano, entre d'altres.

Finalment, el gran grup de l'edició catalana Grup 62, després de dipositar continguts tant a Edi.cat com a Leqtor.com, formarà una plataforma de distribució pròpia juntament amb Planeta, Random House i Santillana, i que sortirà a finals de maig. Malgrat tot, Xavier Mallafré, director general de Grup 62, ha dit que no descarten seguir dipositant continguts a Edi.cat i a Leqtor.com, perquè 'tenen capacitat per arribar al lector'.

Radiografia del mercat català
Tant Enric Faura com Ernest Folch, conseller delegat de Leqtor.com, han assegurat que es tracta d'un 'mercat molt dinàmic' en el que s'hi veuran 'molts canvis durant aquest any' i que caldrà seguir de prop per veure com s'acaba configurant. Tot i això, Folch ha confirmat la situació privilegiada de Leqtor.com pels 'acords als que ha arribat'. De fet, aquesta plataforma distribuirà els seus continguts digitals a algunes de les principals llibreries del país, com la d'El Corte Inglés, l'FNAC i Abacus.

Tot i desconèixer la configuració final del mercat, Folch ha afegit que el més important és que 'cada vegada hi ha més editors disposats a participar', ja sigui com a plataforma pròpia o a través de distribuïdors, i Faura ha assegurat que 'Catalunya és on hi ha més editorials que aposten clarament pel llibre digital'.

Una lluita entre el coneixement i la tecnologia

Xavier Mallafré, director general de Grup 62, ha manifestat que veu amb interès la possibilitat que el 50% de la població que avui no compra llibres trobi la manera de fer-ho a través del digital. Tot i això, ha assegurat que el que no volen és 'sobreofertar' un mercat que actualment no arriba al 2% de consumidors.

Tot i que el Grup 62 ja llança en digital un de cada vint títols publicats en paper, en aquests últims sis mesos no han superat les 2.000 descàrregues. Per això, Mallafré ha afirmat que aposten per anar traient els títols 'a mesura que els lectors ho demanin'.

El director general de Grup 62 ha dit que al final hi haurà 'una gran lluita entre el coneixement i la tecnologia' i es planteja si tindrà més valor comprar-se un 'reader' o el contingut d'aquest. Mallafré ha afegit que de les deu editorials més importants del món, set són europees, per tant Europa hi té molt a dir en coneixement, però està clar que les grans empreses de tecnologia –Microsoft, Google i Apple, entre d'altres- són americanes.







Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Implants i implantació de musulmans

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.