Les claus del No desdoblament N-II i de la 340: Govern Espanyol, Generalitat, Polítics, ABERTIS/La Caixa
Un conveni nefast per ampliar el tercer carril de l’AP-7, el Ministeri de Foment i la Conselleria al servei d’ABERTIS, i una classe política poc preparada responsables de l’escàndol
L’any 2006 ABERTIS pactà amb el Ministeri de Foment, amb el vist i plau del Conseller Nadal, un conveni draconià per ampliar l’AP-7. A canvi d’una inversió d’uns 400 milions d’euros a càrrec de la concessionària per la construcció del tercer carril, el Ministeri garantia un augment constant del pas de vehicles fins al final de la concessió a l’any 2021. Els informes jurídics que advertien clarament que ampliar l’AP-7 feia inviable els desdoblaments de la N-II i la 340, ja que trencarien l’equilibri econòmic de la concessió i l’Estat haurà de pagar indemnitzacions milionàries a ABERTIS, no van ser atesos.
Gràcies al conveni, ABERTIS cobrarà un mínim de 2.000 milions fins l’any 2021
Segons va reconèixer l’actual ministra de Foment, Ana Pastor, el conveni signat en el seu dia per la ministra Magdalena Álvarez i ABERTIS, amb el vist i plau del conseller Nadal, comportà fins a l’any 2010 indemnitzacions milionàries, de més de 450 milions, que l’Estat ha de pagar a l’empresa per la disminució del transit de cotxes per l’AP-7, extrapolant el descens fins al final de la concessió el càlcul que fa el Ministeri eleva la xifra fins a més de 2.000 milions.
Desdoblar la N-II i la 340 agreujaria el problema fins a més de 5.000 milions més el cost de les obres
Només cal imaginar que passaria amb l’AP-7 amb una carretera paral·lela totalment desdoblada. Quin seria el descens de cotxes per l’autopista?. Amb l’actual crisi, per on passarien els cotxes i camions?. Com deia l’informe del mateix ministeri, el desdoblament trenca l’equilibri econòmic de la concessionària, a menys cotxes per l’autopista, ABERTIS hi guanya encara més. El diferencial de cotxes amb la carretera desdoblada respecte al que resta establert en el conveni és tant elevada que fa inviable el desdoblament.
Nacionalitzar l’AP-7 és més econòmic que pagar el que diu el conveni
L’AP-7 recapta cada any de Tarragona a la Jonquera entre 450 i 500 milions, multiplicat pels 9 anys de concessió representen un acumulat d’ingressos d’uns 4.000 milions, l’Estat s’evitaria el pagar les indemnitzacions, podria fer gratuïta l’autopista o posar el model d’Euro Vinyeta i estalviar-se el impacte ambiental de desdoblar la carretera.
Els Governs i els polítics han de negociar amb ABERTIS/La Caixa el nou escenari, això si, sense complexos
La crisi ha de fer replantejar el model, no pot ser que els peatges serveixin tant sols per fer augmentar els dividends que reparteix l’empresa, ni tant sols serveixen per reduir el fort endeutament de l’empresa, mentre els ciutadans aguanten les retallades per reduir el dèficit públic, com és que ABERTIS no ho fa?
Els Governs, els polítics, empresaris i sindicats i els mitjans de comunicació hem perdut el temps en declaracions, sense anar a l’arrel del problema
Tant el Govern del tripartit, com el govern de CiU han exigit i demanat el desdoblament d’aquesta obra, els partits politics han fet el mateix amb esmenes, declaracions i manifestos, els empresaris i sindicats també, però s’ha quedat en això, paraules i no fets. La prova està en que l’obra està encallada. Mentre l’Estat, i les concessionàries s’han repartit el pastis, uns incomplint les inversions amb Catalunya, i els altres passant el plateret dels peatges.
Notícies relacionades
- Joaquim Nadal o l’art de confondre emprat contra el #novullpagar 08.05.2012.
- L’AP-7, una màquina de fer diners 19.04.2012.
- Foment i la Generalitat enterren milions d’euros en un conveni abusiu amb ABERTIS 25.03.2012.
- Víctimes a la N-II, víctimes d’un “pelotazo” 07.03.2012.
- N-II la carretera de la mort i l’especulació 27.02.2012.