#novullpagar o pagar tota una vida
El Grup de Treball de Peatges (GTP) ha de donar resposta a les demandes dels ciutadans, cansats de pagar per unes autopistes completament amortitzades.
Una de les grans victòries de la revolta dels peatges ha estat fer evident les injustícies del model català de peatges. El #novullpagar té la força de la raó i en poques setmanes ha mogut consciencies i ha fet possible, entre altres coses, que avui es reuneixi aquest grup de treball de peatges, després d’anys en silenci, i que s’aturi, de moment, la salvació de les radials de Madrid a costa d’allargar els concessions de les autopistes catalanes amb la col·laboració d’ABERTIS, i també que la mateixa empresa estigui preocupada davant una campanya, de participació transversal, que no s’atura. Per això, és molt important que el GTP faci propostes creïbles i fermes i no es torni a perdre en un brindis al sol. El directe!cat posa algunes propostes sobre la taula.
Com a màxim accionista d’ABERTIS,(30%), La Caixa té una gran responsabilitat en l’actual situació, i és necessari canviar l’estratègia de la principal entitat financera del país i que, recordem, té una finalitat social segons els seus estatuts, i la seva política actual de màxim benefici amb la recaptació de peatges no facilita un nou model. La Caixa ha d’entendre que repartir dividends milionaris a costa que els seus clients segueixin pagant eternament autopistes amortitzades no pot formar part del seu model de negoci. ABERTIS té a data d’ahir un valor a borsa de tant sols 9.000 milions d’euros, sense el 30% de La Caixa el seu valor és de menys de 6.000 milions. És possible nacionalitzar o rescatar ABERTIS?
2.- Informe jurídic sobre les concessions, inclosos els peatges a l’ombra
Per poder actuar, cal tenir tota la informació i és del tot preceptiu encarregar un informe jurídic per veure com han evolucionat les concessions, les seves ampliacions, les seves fusions entre diferents empreses i si han seguit els mecanismes previstos en les lleis que les van crear, algunes en ple franquisme. En els seus inicis el franquisme va preveure la limitació dels beneficis de les concessionaries i la primera autopista de tot l’Estat, la ja amortitzada Barcelona - Mataró va ser adjudicada perquè l’empresa no va exigir compensacions per menys transit del previst. També els convenis signats com el de l’AP-7, o els signats per la Generalitat de Catalunya amb ABERTIS, i que modifiquen concessions inicials, també han de ser informats. Amb tota aquesta informació és possible denunciar convenis i concessions abusives als tribunals i fins i tot a Europa?
3.- Informe econòmic de les recaptacions, inversions i costos de manteniment de les concessions
Cal un informe econòmic i actualitzat de tots i cadascun dels peatges existents al nostre país, inversió feta, recaptació, manteniment i inversions, especificat per anys i amb l’evolució prevista fins a la fi de les concessions. Cal ampliar aquestes dades i les seves previsions sobre els convenis signats fora de la concessió per part de l’Estat i la Generalitat, i també els convenis fets pels peatges a l’ombra. És possible si cal rectificar els peatges a l’ombra, que el Govern diu que són molt més cars que les inversions directes? O hem d’amagar el cap sota l’ala fins que esclati la problemàtica dels peatges a l’ombra?
4.- El Govern no pot multar allò que és just, cal un canvi del model català de peatges
El GTP ha d’exigir al Govern que no s’equivoqui i que no actuí contra qui ha defensat l’erari públic, i que gràcies a la campanya #novullpagar ha fet esclatar un debat que portava massa anys apagat. Per tant, seria de justícia que avui s’aprovés un acord per tal que el Govern no posi multes inviables als ciutadans que denuncien l’espoli constant d’un model de peatges caducat i ineficaç. Poden posar multes als ciutadans per el #novullpagar i no actuar contra els beneficis abusius dels peatges?
5.- Bonificar peatges ja no és una solució, és més espoli als ciutadans i seguir eternitzant el problema
No és pot seguir fent com fins ara, pactar bonificacions amb les concessionàries sense tenir tota la informació i com a resultat acabar pagant més que el que s’ha bonificat. Això és el que ha passat en tots i cadascuna de les bonificacions. Ara ja no toca bonificar, ara toca el canvi del model. Amb les dades a la ma es podrà comprovar l’error de la majoria de bonificacions. Per què no es pot rescatar trams sencers d’autopistes i no fer bonificacions?
Notícies relacionades
- ABERTIS perd la partida: #Novullpagar, la revolta contra els peatges ha començat 15.04.2012.
- L’AP-7, una màquina de fer diners 19.04.2012.
- Amenaces i manipulació informativa contra l’èxit del #Novullpagar 29.04.2012.
- l’1M serà #Novullpagar o no serà. El decàleg 29.04.2012.
- ABERTIS, empresa catalana? 03.05.2012.
- Les claus del No desdoblament N-II i de la 340: Govern Espanyol, Generalitat, Polítics, ABERTIS/La Caixa 13.05.2012.
- Espanya confirma que ABERTIS ens dessagna amb els peatges 13.05.2012.