
Montilla i Chacón inauguren el nou hospital del Baix Llobregat, construït sota la sospita de frau milionari
Segons la Sindicatura de Comptes hi ha factures duplicades i un sobrecost injustificat d'11,7 milions d'euros · Celestino Corbacho era el responsable del consorci gestor
El president de la Generalitat, José Montilla, i la ministra de Defensa espanyola, Carme Chacón, van inaugurar aquest dissabte el flamant hospital comarcal 'Moisès Broggi' del Baix Llobregat, i durant l'acte no van escatimar crítiques als governs de CiU, que segons ells no van impulsar la construcció d'un centre que donarà servei a 300.000 persones. Del que no es va parlar dissabte és de les sospites de frau econòmic que envolten la construcció de l'hospital, denunciades per la Sindicatura de Comptes en un informe (pdf) on es revelen contractes i pagaments duplicats, així com un sobrecost exagerat i injustificat de més d'11,7 milions d'euros. Durant la sospitosa adjudicació del projecte i de les obres, el responsable del Consorci Sanitari impulsor del 'Moisès Broggi' era l'exalcalde d'Hospitalet i actual ministre de Treball espanyol, Celestino Corbacho.
L'hospital, de 46.127 metres quadrats, ha costat 113 milions d'euros, i compta amb un reguitzell d'irregularitats en la contractació del projecte i de les obres recollits per la Sindicatura de Comptes.Segons l'informe de la Sindicatura, que analitza l'exercici 2007 en el qual l'exalcalde de l'Hospitalet i actual ministre de Treball espanyol, Celestino Corbacho, presidia el Consorci Sanitari responsable de l'hospital, el projecte de construcció va ser adjudicat a dit, 'de forma directa' a Brullet Pineda Arquitectes SL, per un import de 665.000 euros i saltant-se el procediment administratiu habitual.
A més, els arquitectes adjudicataris haurien d'haver entregat el projecte el febrer de 2005, però enlloc consta que ho fessin, i dos anys més tard, el gener de 2007, el consorci va tornar a encarregar el projecte al mateix despatx d'arquitectes, aquesta vegada per un import d'1,3 milions d'euros, de manera que van cobrar dues vegades per una mateixa feina, fins arribar a un import de 2,8 milions d'euros.
A més Brullet Pineda SL va entregar amb 8 mesos de retard el projecte, però l'òrgan gestor presidit pel líder del PSC al Baix Llobregat no va aplicar cap penalització als arquitectes, i això que les sancions estaven expressament contemplades en el contracte.
Sobrecostos en la construcció
L'informe de la sindicatura també detecta que el contracte per la construcció del nou Hospital Comarcal del Baix Llobregat a les empreses SIBLL i Sanibaix superava en 7,4 milions d'euros el preu d'adjudicació, i mesos després el consorci presidit per Corbacho va signar un nou contracte amb les constructores que modificava el preu anterior incrementant-lo en 6,9 milions d'euros més, un increment que no correspon a un augment de la superfície construïda i que, segons les pròpies clàusules del contracte inicial, era 'improcedent'.
La tercera modificació del contracte denunciada per la Sindicatura no augmentava la xifra total, però suprimia partides de construcció d’obra per incorporar-hi l’import de la redacció d’un nou projecte bàsic per import de 1.297.396,72 € i honoraris de direcció d’obra per 68.329,88 €. De la mateixa manera, la Sindicatura també detecta una diferència de 3,5 milions d'euros entre el que establia el contracte (74,7 milions d'euros) i el que en realitat preveia el projecte executiu (71,2 milions).
Així, i segons les xifres de la sindicatura, les irregularitats en el procés constructiu s'enfilen a més d'11,7 milions d'euros (6,9+1,3+3,5).
El síndic Jordi Pons, encara més crític
Tots els síndics avalen l'informe que detecta les irregularitats en la construcció de l'hospital comarcal del Baix Llobregat, però Jordi Pons -proposat per ERC a la sindicatura- emet al final de l'informe un vot particular que denuncia els fets amb encara més contundència. Segons Pons, la gestora presidida per Celestino Corbacho 'ha incomplert de manera reiterada, en l'adjudicació dels contractes analitzats, els principis de transparència, d'igualtat i de no discriminació, segons els quals els licitadors s’han de trobar en condicions d’igualtat al llarg de tot el procediment'.
A més per Pons les modificacions alteren de manera substancial el projecte inicial, de manera que es torna a produir un frau a la 'lliure concurrència', que segons ell és 'el principi més important de la contractació administrativa segons les directives comunitàries'. Pel Síndic Jordi Pons això suposa, 'com a mínim', un frau als principis de publicitat, lliure concurrència i igualtat d’oportunitats dels licitadors, principis que d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem 'tenen caràcter normatiu i, per tant, d’obligat compliment en tots els procediments contractuals'.
Pons també denuncia en el seu vot particular que els contractes adjudicats ignorant el procediment establert podrien ser 'contractes invàlids' segons la Llei de contractes de les administracions públiques.