Més de 290.000 joves francesos s'acullen a les subscripcions gratuïtes de diaris, tal com fan els catalans
L'èxit del programa francès, iniciat dos anys després del model català, sorprèn a editors i al govern Sarkozy
Tal com ja va passar a Catalunya, el programa de subscripcions gratuïtes a diaris i revistes per als joves francesos ha superat totes les expectatives que s'havien marcat tant el ministeri francès de Cultura com els editors. En només quatre mesos, ja s'han superat de llarg les 290.000 subscripcions previstes d'un exemplar setmanal per a joves 18 i 24 anys. L'èxit d'aquest programa, finançat a parts iguals entre el govern i els grups editorials, ha sorprès als editors i al mateix president francès, Nicolas Sarkozy. Amb aquest nou programa, similar al que va impulsar la Generalitat l'any 2008, l'executiu francès vol atrapar els joves en la lectura de la premsa en una edat propicia per agafar l'hàbit, convençut que cal superar la barrera del preu.
'El problema que s'ha constatat és que, si l'habitud de llegir no es pren de jove, es perd tota esperança de tenir lectors en el futur', explica, en una entrevista a l'ACN, el conseller de Mitjans del ministeri de Cultura, Vicent Peyregne.Com la majoria de països, França pateix una pèrdua de lectors constant. Segons les dades de l'associació mundial de premsa (World Association of Newspapers), l'Estat francès es troba en la posició 58 del rànquing mundial, amb una difusió de 156 exemplars per cada mil habitants. Queda per sota de països com Andorra, Regne Unit, Alemanya, Estats Units o Cuba; i per sobre d'Estats com Mèxic, l'Índia, Itàlia o l'Estat, aquest últim en la posició 81.
Per fer front a aquesta situació, la Generalitat ja va iniciar el 2008 un programa de subscripcions gratuïtes, d'un a any, a un diari per als joves de 18 anys. Després de l'èxit del primer any, amb més de 13.000 sol·licitants (al voltant del 20% de la franja de 18 anys), el departament de Cultura i de Mitjans de Comunicació va reeditar el programa el passat setembre.
El ministeri francès de Cultura va adoptar una iniciativa similar el passat 30 d'octubre en llençar el programa 'Mon Journal Offert', que permet als joves entre 18 i 24 anys rebre, durant un any, un exemplar cada setmana d'una publicació periòdica a escollir entre les 59 capçaleres participants.
En funció de la difusió, cada publicació té una quota de subscripcions que els editors han de tramitar i oferir als joves. L'Estat assumeix les despeses de distribució i els editors, les de producció. La inversió governamental és de 15 milions d'euros, a repartir en tres anys.
En només quatre mesos, 'Mon Journal Offert' ha rebut 291.000 demandes, per sobre de les xifra de 200.000 previstes inicialment. En aquest temps, s'ha aconseguit arribar al 5,8% dels cinc milions de francesos de la franja entre els 18 i els 24 milions, el que des del ministeri de Cultura es qualifica com un èxit, tot i que l'objectiu ara és conquerir entre el 10 i el 15% de la població.
Notícies relacionades
- Últimes setmanes de subscripcions gratuïtes pels catalans que fan 18 anys 15.09.2009.
- Tornen les subscripcions gratuïtes a diaris i revistes per joves de 18 anys 01.09.2009.
- Més de 13.000 joves se subscriuen a diferents publicacions que els ofereix la Generalitat 29.09.2008.
- Últimes hores de la campanya de subscripcions gratuïtes als joves que fan 18 anys 25.09.2008.