El RACC proposa deduir a l'IRPF la despesa en peatges
La Fundació de l'entitat emplaça a solucionar abans la manca d'equitat existent a l'estat, que penalitza greument Catalunya
La potència del #novullpagar fa que entitats com el RACC comencin a buscar alternatives per calmar els ànims dels conductors catalans, però això sí, amb el manteniment essencial de l'status quo. La Fundació del RACC insta les autoritats a solucionar la manca d'equitat existent a l'Estat pel que fa als peatges. A Catalunya el 62% dels conductors que passen per les vies ràpides ho fan pagant, a Madrid són només el 4%. 'Abans de plantejar-nos quin model de finançament cal adoptar en el futur el més urgent és solucionar aquesta manca d'equitat', ha subratllat el director de la fundació, Miquel Nadal. La proposta de l'entitat per aquest nou model seria el de mantenir els peatges, i les concessions, però retornar als conductors el total de l'import pagat en deduccions de l'IRPF.
e les carreteres que composen la xarxa d'alta capacitat (XAC) de cada comunitat autònoma, el 48% a Catalunya són de pagament. A la comunitat de Madrid les que tenen peatges són només el 15%. El rànquing de més quilòmetres de vies ràpides gratuïtes l'encapçala Astúries (5%), Andalusia (7%), Castella i Lleó (12%), Castella-La Manxa (13%) i Madrid. La mitjana espanyola és del 18%. Només La Rioja (72%) supera Catalunya en concentració de peatges.Si es mira l'ús d'aquestes vies d'alta capacitat el cas català s'agreuja: el 62% dels cotxes que circulen per carreteres ràpides aquí ho fan pagant. A Madrid el trànsit que utilitza les vies amb peatges és només un 4%.
La campanya #novullpagar per a Nadal és un símptoma del malestar existent dins la societat catalana. Quan passi el problema "seguirà", però això cal abordar aquest debat després d'haver solucionat abans la desigualtat entre comunitats, ha reiterat. "És el més urgent".