La nova llei de Codi de Consum obligarà les empreses a disposar de webs en català
Amplia la protecció dels drets lingüístics dels catalanoparlants 'en tots els canals de comercialització' · Preveu sancions de fins a 100.000 euros
Fins ara la Llei de Política Lingüística perseguia aquelles empreses i comerços que no empressin com a mínim el català en les seves retolacions i comunicacions físiques, però la nova Llei del Codi de Consum que actualment tramita el Parlament durà aquestes sancions més enllà. Tal com reclamaven els webmasters catalans, a partir d'ara la Generalitat podrà sancionar aquelles empreses que no respectin els drets lingüístics també a la xarxa, i els webs d'empreses que proveeixin serveis als usuaris catalans hauran d'utilitzar 'almenys el català'. Ho han confirmat a directe!cat tant la secretaria de Política Lingüística com l'Agència Catalana de Consum (ACC), des d'on s'ha deixat clar que el nou Codi de Consum empararà els ciutadans 'en tots els canals de comercialització'.
Segons la nova Llei de Codi de Consum (pdf), aprovada pel Govern i admesa a tràmit al Parlament el passat 29 de gener, 'la informació de caràcter fix i els documents d’invitació a comprar dirigits a les persones consumidores hauran d’estar redactats almenys en català', i això fa referència a 'la publicitat, la informació i l’oferta que es facin per qualsevol mitjà'.De fet des de l'Agència Catalana de Consum han deixat clar a directe!cat que la nova llei neix amb la voluntat protegir els consumidors en 'tots els canals de la comercialització'. Així la protecció a Internet 'no només està focalitzada en el tema lingüístic sinó en qualsevol àmbit de l'activitat'. D'aquesta manera, les empreses a Internet hauran de disposar d'adreces de contactes físiques on reclamar, així com telèfons gratuïts per atendre les demandes dels consumidors, una de les millores estrella del nou Codi de Consum català.
Segons l'ACC en l'àmbit lingüístic el nou Codi de Consum suposa una millora respecte a lleis precedents perquè desenvolupa el concepte de 'disponibilitat lingüística' que fixa el nou Estatut, i que permet que no només els contractes siguin en català, sinó tota aquella informació que el client demani: pressupostos, factures i qualsevol document que lliuri l'empresa. 'Extrapolant aquesta disponibilitat lingüística a l'àmbit d'Internet, el lloc web de l'empresa hauria d'estar en català', expliquen des de Consum.
Pel que fa a les sancions en cas de denúncia dels internautes o d'inspecció per part de l'Agència, les violacions a l'obligació de facilitar la informació a la xarxa almenys en català seran catalogades d'infracció lleu i sancionades amb multes de fins a 10.000 euros, que podrien augmentar fins a 100.000 en cas de reincidència.
Notícies relacionades
- Els webmàsters proposen que el Govern obligui les empreses a tenir la web en català 08.03.2010.
- Ikea recupera el català als webs de les botigues del Principat 02.11.2009.
- La FNAC suprimeix la versió catalana del seu web 28.09.2009.
- Ikea atribueix la desaparició del català del seu web a un problema tècnic 25.08.2009.
- El percentatge global d'ús del català a la xarxa creix fins al 57,58% aquest juliol 27.07.2009.