Catalunya, atur del 4-5% en 8 anys
La caiguda de la natalitat i un índex migratori negatiu farà que Catalunya redueixi a mínims la taxa d'atur el 2020
La caiguda de la natalitat que registra Catalunya i la tendència migratòria negativa podria fer reduir la taxa d'atur fins el 4,6% (atur tècnic) l'any 2020, encara que l'activitat econòmica 'no generi més ocupació'. Són dades de 'l'Índex Laboral Manpower' que coordina Josep Oliver, catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Oliver adverteix que fins el 2020 el nombre de persones actives, entre els 16 i els 64 anys, es reduirà a l'Estat 1,7 milions, cosa que farà que la taxa d'atur, que es calcula entre el nombre d'aturats i la població activa, també baixi. Si es redueix el denominador, la població activa, la taxa d'atur disminueix tot i que es mantinguin els aturats. Són unes dades molt positives en comparació a l'atur que registraria l'Estat espanyol pel mateix motiu, que cauria només fins al 14%.
Una taxa d'atur prevista a Catalunya del 4,6% es considera un nivell tècnic d'atur i que tècnicament fixa una situació de plena ocupació, segons els experts en mercat laboral.L'estudi de Josep Oliver aborda diferents matèries sobre l'evolució del mercat de treball durant aquests últims anys de crisi econòmica i en aquesta edició, que és la 40ena de 'l'Índex Laboral Manpower', també aborda l'impacte de la demografia i la baixa natalitat que es preveu els pròxims anys, amb una pèrdua de 1,7 milions de persones entre els 16 i els 64 anys fins el 2020.
L'estudi indica que en un escenari hipotètic de què no creació de llocs de treball i manteniment del mateix nombre d'atur, la caiguda de la població activa, el denominador del càlcul de la taxa d'atur, faria que la taxa resultant baixes fins a nivells de plena ocupació.
L'estudi parteix de les dades de l'INE que indiquen que la població entre 16 i 64 anys aquest any 2011 era de 30,7 milions i el 2020 aquest segment de la població sumarà 29 milions, la pèrdua d'1,7 milions.







