Ramon Carner: 'Els productes amb component emocional tenen molt de futur'
El whisky Jaume I i el refresc energètic Desperta Ferro es podran trobar ben aviat al País Valencià, Estats Units i el Japó
L'empresari Ramon Carner, responsable de la Xarxa d'Establiments amb Consciència Nacional (Xecna) que distribueix la Cola Catalana-Cola Lliure, el whisky Jaume I i el refresc energètic Desperta Ferro, entre d'altres, es mostra convençut que 'els productes i les begudes amb component emocional tenen molt de futur'. Així ho afirma després d'haver copsat la bona resposta que tenen els seus productes entre els participants de la fira Alimentària, on la Xecna hi és present per primer cop. Quan encara queden dos dies perquè s'acabi el certamen, Carner ja en fa una valoració positiva: hi ha trobat distribuïdors interessats en vendre els seus productes amb identitat catalana a racons tant diversos com els Estats Units, el País Basc, Cantàbria i, fins i tot, el Japó. També és a punt de tancar l'acord per a distribuir els productes al País Valencià, un mercat fins ara desatès.
Un dels principals obstacles amb què topen les begudes i la resta de productes de la Xecna és el de la distribució. Hi ha consumidors disposats a adquirir-les, però massa cops tenen dificultats per a trobar-les. 'El 95% dels distribuïdors presents al país comercialitzen grans marques com Coca-Cola o Damm. Hem de trobar-ne d'alternatius' perquè la llimonada Refreskcat o el rom Cristòfor Colom, per exemple, arribin a totes les comarques.És per això que Carner es mostra optimista amb els tractes que ha tancat durant la fira, que creu que permetran de fer arribar els seus productes a força més establiments d'arreu del país. Es mostra especialment satisfet del preacord a què ha arribat per a distribuir el whisky Jaume I al País Valencià. 'A Alcoi, segur que triomfarà durant les festes de moros i cristians', exclama.
La Cola Catalana-Cola Lliure i el Desperta Ferro es poden trobar als supermercats Bonpreu-Esclat i Plus Pujol, respectivament. A banda d'aquestes dues cadenes d'àmbit nacional, la resta de begudes de la Xecna es distribueixen en comerços petits i mitjans, que considera que aporten molt més valor afegit al producte que no pas les grans cadenes d'alimentació multinacionals, perquè 'són els que coneixen directament el client i poden aconsellar-lo coneixent els seus gustos'.
Rebuig als productes catalans
Rebutja que les begudes que distribueix puguin generar un cert rebuig ideològic entre una part de la població: 'Les nostres begudes volen enfortir la moral i l'autoestima dels catalans, no pretenen pas generar rebuig en el consumidor espanyol. Si ho fan secundàriament, no és pas la nostra intenció.' En tot cas, destaca que si això passés, els productes identificats amb Catalunya tenen un gran recorregut a Europa: 'El mercat espanyol és tan sols el 2% de l'europeu.'
Ratafia Pau Claris i Tònica Catalana
Carner també ha presentat durant l'Alimentària la Tònica Catalana, una nova beguda que s'afegeix a l'ampli ventall de productes que ja distribueix. També ha tancat l'acord amb un productor de ratafies per elaborar la Ratafia Pau Claris, que apareixerà ben aviat.