Fallida jurídica de les concessions d’ABERTIS
Europa obliga Espanya a retallar en set anys una concessió d’ABERTIS per vulnerar les directives comunitàries en matèria de contractació
El Ministeri de Foment ha de donar compliment a una sentencia d’abril de 2010 del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que el govern socialista va obviar i que el govern popular no ha tingut més remei que acatar sota l’amenaça de sanció. La sentencia correspon a una de les radials de Madrid i és un cop fort al model de concessions que els diferents governs han anat pervertint i que la Unió Europea ha qüestionat clarament. El directe!cat, amb motiu de la passada reunió del grup de peatges, va insistir en la necessitat de recopilar tota la informació sobre les concessions de les autopistes catalanes per portar la qüestió a Europa, davant unes ampliacions de concessions fetes sense respectar les normes de lliure competència.
Cal portar els convenis de les ampliacions de les concessions d’autopistes a Europa
Amb el precedent de la sentencia de l’autopista radial de Madrid, ara ja no hi ha excusa per no denunciar a Europa el cas paradigmàtic de les autopistes catalanes, amortitzades desenes de vegades i amb una voluntat per part d’alguns d’esser eternes, i no pas pel benefici públic sinó tant sols per repartir la recaptació entre els seus accionistes d’una manera exagerada.
El moviment #novullpagar ha lliurat molta documentació a la fiscalia per tal que investigui si s’han produït incompliments en relació a les concessions, aquesta és una via que pot ajudar a clarificar el cas únic dels peatges a Catalunya, i és un motiu més per tal de recopilar tota la informació i denunciar a Europa aquest cas d’espoli que patim els catalans amb un model de peatges que no ha garantit la lliure competència.
ABERTIS, una empresa en fallida?
En aquest interessant article al diari El Punt, Jaume Argerich analitza la situació econòmica d’ABERTIS, entre les afirmacions que fa destaquem aquestes, “l'empresa guanya uns 81 cèntims per cada euro que ingressa. Aquest fabulós negoci s'ha fonamentat en diversos acords amb la Generalitat i el Ministeri de Foment d'increment de tarifes, compensacions i extensions del termini de concessió, clarament lesius per als interessos públics.” I afegim nosaltres el conveni de Foment per l’ampliació del tercer carril de l’AP-7 amb unes beneficis de més de 2.000 milions d’euros o el conveni de la C-32, autopista del Maresme signat pel Conseller Nadal que, segons consta en els números de la mateixa empresa, els ha representant uns ingressos addicionals de 35 milions d’euros en un any.
Però el que qüestiona la viabilitat d’ABERTIS són aquestes dades, “Abertis té un endeutament de 14.500 milions, unes sis vegades el seu Ebitda anual, quan se sol considerar un cas de sobreendeutament els múltiples superiors a tres. En negocis concessionals, és habitual l'ús de deute per millorar la rendibilitat per a l'accionista, però en el cas d'Abertis, la fi de les concessions és massa propera i el deute massa gran. Amb un Ebitda de 2.450 milions, Abertis ha d'afrontar cada any 640 milions en interessos, 250 en impostos, 260 en inversions de reposició i uns 510 en dividends.”
Això deixa menys de 800 milions anuals per repagar el deute de 15.000, molt per sota de les amortitzacions de la principal mitjana de 1.245 milions anuals dels propers cinc anys i clarament insuficient per reduir la pilota de deute abans que s'acabin les concessions catalanes el 2021. Aquesta data ja incorpora els 17 anys que es van estirar les concessions que vencien el 2004.”
En conclusió ABERTIS necessita els peatges per seguir repartint grans quantitats de diners entre els seus accionistes, i aquest és el problema que ha posat al descobert el #novullpagar .
Notícies relacionades
- Abertis vol peatges per sempre 13.06.2012.
- La cançó de l’enfadós de la N-II: una dècada d’especulació, despropòsits i pèrdues de vides humanes 13.06.2012.
- Alemany, veritats a mitges que no convencen 10.06.2012.
- #novullpagar demana investigar Abertis 07.06.2012.
- El #singulars confirma la debilitat d’ABERTIS 06.06.2012.
- El Servei Català de Trànsit perd diners amb les multes del #Novullpagar 02.06.2012.
- “No es pot regalar Tabasa i Túnel del Cadí a ABERTIS” 23.05.2012.