2021, l’any en que el desdoblament de la N-II pot començar a ser una realitat
ABERTIS ja ha cobrat la inversió feta (400M€) per les obres del tercer carril de l’AP-7, i s’ha assegurat uns ingressos que multipliquen per cinc els diners invertits
Avui la concessionària de l’autopista ha donat per acabades les obres de l’ampliació del conveni de l’AP-7, malgrat haver-ho fet amb retard i amb encara tres enllaços sense fer, l’empresa ha mostrat la seva satisfacció pel resultat de l’obra. Han invertit uns 400 milions d’euros i el 2010 ja havia recuperat la inversió, gràcies a un conveni clarament perjudicial per l’erari públic, signat amb el Ministeri de Foment. El conveni és tant generós per a l’empresa que fins al final de la concessió la compensació pot arribar a multiplicar per cinc els diners invertits, uns 2.000 milions de guany. De desdoblar-se tota la N-II i la 347, la xifra podria ser d’escàndol, perquè ABERTIS cobra per cada cotxe que deixar de passar per l’AP-7.
ABERTIS incompleix el conveni però cobra igualmentLes obres han acabat amb retard, i encara queden tres enllaços sense fer i un informe d’impacte ambiental que no apareix, malgrat d’incompliment de l’empresa, ABERTIS cobra cada any pel descens dels cotxes per l’autopista, per una assegurança que va imposar en el conveni, o que li van deixar imposar. Fins el 2010, darrer any en que s’han publicat les dades, la quantitat supera la xifra invertida en l’obra, és a dir, en concepte de compensació per la disminució del pas de vehicles per l’autopista, ABERTIS ha cobrat més del que ha invertit -400 milions d’euros-.
O es denuncia el conveni o s’acaba la concessió o no tindrem desdoblada la N-II i 347.
El veritable problema de la N-II és que ABERTIS té tants privilegis posats en el conveni de Foment, que és econòmicament inviable acabar el desdoblament d’aquestes carreteres, la crisi que provoca el descens de cotxes a l’autopista li surt tant rentable a l’empresa i tant costós al ministeri que no hi ha res a fer, a no ser que s’impugni l’acord denunciant l’abús a Europa, o els centenars de milers d’usuaris hauran d’esperar que acabi la concessió, mentre el Govern de l’estat, empès per la pressió ciutadana fa algun pegat per anar tirant, com des de fa una dècada.
2.000 milions perduts per l’erari públic, però sense ser investigats
Sembla ser que estem tant acostumats a xifres tant altes d’escàndols de corrupció, que 2.000 milions no mereixen cap comissió d’investigació. Com va ser possible signar un conveni com aquest tant lesiu pels interessos de l’erari públic? Ningú va veure la lletra petita? Preguntes sense resposta que donen més que motius a favor del moviment ciutadà #novullpagar, un moviment que va al moll de l’os i que molesta i neguiteja els poderosos.