El sistema "Nadal" de peatges a l'ombra, una ruïna pel país
El cost de desdoblar l'Eix Transversal serà un dels més cars del món, en multiplicar per 3.5 el seu cost real. Un metre de via que de mitjana valdria 4.900.-€ , n’acaba costant 17.000.-€
L’obra del desdoblament de l’Eix Transversal (C-25) va ser adjudicada per un sistema de peatge a l’ombra per un import de 734 milions d’euros amb el benefici industrial inclòs a l’empresa CEDINSA (UTE formada per FCC, Copcisa, Copisa i Comsa-Ente), per un període de concessió de 33 anys sota el mandat del Conseller Nadal. Segons dades facilitades per l’actual Conselleria de Territori i Sostenibilitat, els 734 milions d’inversió inicial es convertiran en, aproximadament, 2.559 milions d’euros a pagar per la Generalitat, es a dir 3,5 vegades el seu cost, el que representa uns interessos de finançament de l’obra d’un 11%, convertint el desdoblament de l’eix transversal en una de les carreteres més cares del món civilitzat.
Comparteix
TweetEtiquetes
Com es poden pagar més de 1.100 milions d’euros per un interès d’usura del 11% per sobre un finançament de mercat?
Si la Generalitat hagués anat al mercat bancari, al banc Europeu d’inversions o hagués emes bons patriòtics, s’hagués estalviat 1.100 milions d’euros, no parlem de quatre euros, estem parlant d’una xifra considerable equivalent a algunes de les retallades efectuades en aquests darrers mesos o a més d’un punt el dèficit de la Generalitat de Catalunya.
Peatges a l’ombra (II): Un veritable saqueig del país
La mateixa sindicatura de comptes va advertir a la Generalitat l’any 2008 sobre els perills de l’abús del finançament de la inversió publica mitjançant els peatges a l’ombra, entre altres consideracions és diu que el model és d’una elevada complexitat, és de difícil control, suposa decisions a llarg termini - amb efecte a 25, 30 o més anys, mentre que un govern s’elegeix per quatre anys-, i amb elevats costos pel país. Considera els peatges a l’ombra com un model per intentar esquivar l’endeutament públic, però el canvi de normes contables a Europa evita que és pugui camuflar l’endeutament.
Van amagar el cost real del desdoblament
Segons la mateixa nota de premsa de la Conselleria de Política Territorial, les dades dels costos del desdoblament tant sols parlaven del preu d’adjudicació i en cap moment del cost final d’aquesta via finançada pel sistema de peatges a l’ombra. La nota parla tant sols del pressupost d’adjudicació, 708 milions d’euros, benefici industrial inclòs. En cap moment es va fer constar que és multiplicava per 3.5 el cost inicial, i que s’aplicaven uns interessos de finançament del 11%, és a dir l’empresa CIMALSA guanyarà més diners per finançar que no pas per fer l’obra. Ningú de la Conselleria d’Economia ho va advertir? Sembla bastant increïble que la Generalitat permetés dilapidar en una sola obra, més de 1.100 milions d’euros de diner públic. El més greu és que no és l’únic cas.
Notícies relacionades
- Peatges a l’ombra (I): el saqueig d’un país 21.06.2012.