El Govern aprova l'Oficina Antifrau, pionera a l'Estat
Instarà als ajuntaments a investigar-se
El Govern de la Generalitat ha aprovat aquest dimarts el projecte de llei de creació de l'Oficina Antifrau pionera a l'estat espanyol que tindrà com a àmbit d'actuació el sector públic de Catalunya amb certa incidència sobre els ajuntaments. En concret l'Oficina podrà examinar l'actuació de l'Administració local i instar-la a què s'investigui en l'exercici de les seves funcions de control i fiscalització interna. Aquest projecte va ser polèmic durant la passada legislatura entre PSC i ERC precisament sobre la incidència que havia de tenir l'Oficina sobre els ens locals.
Amb l'aprovació del projecte de llei, el Govern vol impulsar la creació d'un ens de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i capacitat d'actuació independent, que té com a objectiu preservar la transparència i la integritat de les administracions i del personal al servei del sector públic de Catalunya. L'objectiu és reforçar la qualitat democràtica del sistema públic català i vetllar per la transparència, l'objectivitat i la legalitat en l'actuació de l'administració, així com fomentar l'eficiència i l'eficàcia en la gestió dels fons públics, comprovant qualsevol acte de corrupció, pràctica fraudulenta o conducta il·legal que afecti els interessos generals.L'Oficina Antifrau de Catalunya és la primera entitat d'aquestes característiques a l'estat espanyol. Qualsevol persona podrà adreçar-s'hi per a comunicar presumptes actes de corrupció, pràctiques fraudulentes o conductes il·legals que afectin els interessos generals o la gestió dels fons públics.
Aquest organisme tindrà com a àmbit d'actuació el sector públic de Catalunya, integrat per l'administració de la Generalitat, els ens local i les universitats públiques, inclosos tots els seus organismes, les entitats vinculades i les empreses públiques que en depenen.
També comprèn els concessionaris de serveis i els contractistes d'obres públiques, així com les funcions i els consorcis, els ingressos dels quals es nodreixen en més d'un 50% de fons provinents de les entitats que formen el sector públic o en els que aquestes puguin nomenar la majoria dels membres dels òrgans de decisió.
En el cas de l'administració local, l'Oficina Antifrau ha d'examinar-ne l'actuació i, en el seu cas, instar l'administració local corresponent per tal que, en l'exercici de les seves funcions de control i fiscalització interna, investigui i inspeccioni per mitjà dels corresponents òrgans els possibles casos d'ús o destinació irregular de fons públics. Posteriorment a aquesta autoinvestigació, hauran d'informar a l'Oficina dels resultats d'aquesta inspeccio i investigació.
L'Oficina Antifrau neix amb la voluntat de complementar funcions d'institucions que tenen competències de control, de manera que ha de respectar i cooperar amb l'autoritat judicial, el Ministeri Fiscal, el Síndic de Greuges o la Sindicatura de Comptes, entre d'altres.
De fet, davant del supòsit que un jutge, tribunal o representant del Ministeri Fiscal iniciï un procediment per determinar la rellevància penal d'uns fets que constitueixin alhora l'objectiu d'actuacions d'investigació per part de l'Oficina Antifrau, aquesta haurà d'interrompre les seves actuacions i aportar immediatament tota la informació de que disposi.
Adscrita al Parlament
L'Oficina està adscrita al Parlament, per tal de garantir-ne la independència i el control de l'actuació.
La durada de les actuacions d'investigació de l'Oficina Antifrau no pot excedir els sis mesos a partir de l'acord d'iniciació, llevat que les circumstàncies o la complexitat del cas facin indispensable un segon i últim termini màxim de tres mesos, que caldrà justificar davant de la comissió parlamentària.