Trias posa en risc la marca Barcelona
L’Ajuntament aprova l’adhesió de la ciutat a l’Associación de "Marcas Renombradas Españolas" fet perjudicial i llastrant per la marca Barcelona segons els experts
Segons diversos estudis encarregats al Centre de la Marca d’ESADE, per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, el desembre passat, associar Barcelona a la marca Espanya posa en risc la marca de la ciutat. El professor Josep M. Oroval, autor de diversos estudis del Esade Brand Institute, assegura que "La marca Espanya, que s'ha treballat molt bé per al turisme, no va bé per a altres negocis: no va bé per vendre sistemes financers, tecnologia, luxe ... L'associació entre Espanya i Barcelona resta punts", i afegeix que “la rellevància internacional de la marca Barcelona es veu perjudicada per la d'Espanya, massa vinculada als tòpics del turisme de sol i platja".
Sumar la marca Catalunya i Barcelona per a la globalització localSegons l’estudi Barcelona té una imatge positiva, vinculada a la innovació i a la creativitat, però, la imatge genèrica d'Espanya és un llast per la marca de la ciutat, perquè Barcelona en la seva imatge exterior està vinculada a Espanya, i aquesta associació d'idees neutralitza, en part, els esforços de la ciutat per despuntar en les altres habilitats que sí se li reconeixen des de fora. Pel professor Oroval la relació de Barcelona amb Espanya es una relació "perjudicial", i en canvi l'aliança entre Barcelona i Catalunya podria ajudar a corregir aquesta anomalia de marques perquè la projecció internacional de Catalunya està vinculada a conceptes molt més propers als que Barcelona aspira a ser coneguda des de fora.
Cal assenyalar que els estudis encarregat s per l’Ajuntament i la Generalitat van seguir procediments rigorosos i reconeguts per la comunitat científica. Es van realitzar més de 2.700 enquestes en nou països del món de diferents continents i també es van estudiar les opinions a internet, en anglés, sobre la ciutat de Barcelona.
Alcalde, i la identitat?
Només cal fer una ullada al vídeo de l’Associación de Marcas Renombradas Españolas de la portada, per entendre que l’aliança de la ciutat de Barcelona amb aquesta institució és contra natura. En el sentir com Ferran Adrià parla de les excel·lències de la cuina espanyola, tradició i cultura, diu. O escoltar la directora de d’Institut Cervantes recordant que “nuestra lengua” té més de 450 milions de parlants nadius, un actiu econòmic i cultural d’enorme valor, i que dir de l’esport espanyol!. En fi, vist així s’entén que el grup municipal UxB hagi rebutjat de ple la proposta.