El pacte fiscal que es vota avui reclama "la caixa" i "la clau de la caixa"
La proposta pactada entre CiU, ERC i ICV permetrà, segons Junqueras, que Catalunya no sigui "mai més" intervinguda
La proposta de pacte fiscal que es votarà avui al ple del Parlament reclama unilateralment "la caixa" i "la clau de la caixa". Aquest proposta s’ha pactat prèviament entre CiU, ERC i ICV. L'article central del document és el número 4, d’un total de 7, que fixa que "l'exacció, la gestió, la recaptació, la liquidació, la revisió, la sanció i la inspecció de tots els tributs ha de correspondre a l'Agència Tributària de Catalunya, que hauria de col·laborar amb altres administracions de caràcter local, estatal i europeu". Segons Junqueras, aquest text permetrà que "mai més" es torni a "intervenir" la Generalitat.
La proposta, que també posa límits a la solidaritat, és "un document de futur" que consagra la "sobirania i la independència fiscal de Catalunya", segons el president d’ERC. Pel partit, el document que aprovarà el Parlament establirà que "els únics que han de decidir sobre els seus impostos són els catalans".Pel que fa als límits a la solidaritat que estableix el text, el Parlament reclama que la quota de solidaritat amb l'Estat tingui límits qualitatius. Així, determina que Catalunya no pot perdre posicions respecte a la seva capacitat fiscal un cop feta la contribució a la solidaritat, és a dir, que s'apel·la sense dir-ho explícitament al principi d'ordinalitat, i es remarca que els recursos de la solidaritat amb la resta de territoris "s'han de destinar als serveis bàsics de l'estat del benestar tenint en compte l'esforç fiscal".
El text no fixa en cap moment de quina manera s'haurà d'aconseguir aquest pacte fiscal. No es parla de dins o fora la LOFCA, però el Govern té clar que l'objectiu a perseguir és que Catalunya no surti de la LOFCA, sinó que s'inclogui una excepció a la llei per permetre que Catalunya pugui disposar d'un model de finançament propi, tal com passa amb País Basc, Navarra i Canàries.
El grup socialista ja ha dit que donarà l'esquena al pacte fiscal i s'abstindrà en els punts clau del text. Com sempre, el partit socialista està lligat als socialistes espanyols i té la vista més girada cap a Espanya que no pas cap a Catalunya.