Els alumnes de secundària podran menjar de carmanyola als centres públics
El Govern ara permetrà l’ús de carmanyola als menjadors escolars i les famílies que optin per aquesta opció podran estalviar la meitat del cost del servei
El departament d’ensenyament finalment obra la porta a que els alumnes de secundària puguin menjar de carmanyola, de moment, els de primària queden exclosos. Les famílies que ho decideixin optar per la carmanyola hauran de pagar una part del servei que inclourà, com a mínim, neveres i microones, vigilància durant els àpats, i neteja dels espais; i per aquest motiu, el preu i la possibilitat dependrà de cada centre i del nombre d'usuaris. Així ho han explicat aquest dijous responsables dels Departaments d'Ensenyament i de Salut.
El nou sistema ve acompanyat de recomanacions per a les famílies que triïn aquesta opció, amb una guia d'Alimentació saludable, una eina per combatre amb consells i indicacions d'hàbits saludables, el sobrepès detectat en el 40% dels infants.
Cada centre escolar decidirà el preu del servei de menjador pels alumnes que optin per portar la carmanyola de casa. Aquest preu dependrà en bona part del nombre d'usuaris de carmanyola que tingui l'escola o institut, i inclourà la compra de les neveres i els microones, pel manteniment i l'escalfament dels aliments, els monitors que vigilen els àpats i la neteja i adequació dels espais, és a dir condicions que ha posat el departament d'Ensenyament per tal de poder regular la implantació de la carmanyola. Tot i això, es calcula que les famílies que triïn aquesta opció s'estalviaran el 50% del cost actual del menjador.
Així ho ha explicat Meritxell Ruiz, directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, que ha confirmat que majoritàriament seran centres de secundària els que puguin oferir aquest servei, i que en tots els casos, les famílies seran les darreres responsables dels àpats que portin els nens i nenes a l'escola. En aquest sentit, Ruiz ha dit que en el cas que aquests infants mengessin a casa, no controlarien què ingereixen els nens i nenes, i que com a molt, es podrà parar atenció en casos en què per exemple, portin entrepà cada dia. Per això, no ha tancat les portes a la col·laboració de mestres i directors de centre a recomanar a les famílies una major diversitat alimentària, tal i com es fa en altres situacions.
Des dels departaments d'Ensenyament i de Salut, es considera que la incidència de la carmanyola pel curs vinent serà encara molt petita, però tot i això, l'actualització de la guia ''L'alimentació saludable en l'etapa escolar'' han inclòs consells per a les famílies a l'hora de preparar aquest àpat. S'assenyala doncs, la conveniència de planificar els menús acuradament i optar per exemple, per plats únics que incloguin farinacis, verdures i proteics perquè és molt més pràctic. A més, s'explicita la necessitat de garantir condicions higienicosanitàries i es recomana evitar les elaboracions fetes amb ou cru, cremes, trufa o nata. A més, també es proposa evitar el peix per estalviar l'olor molesta per la resta de comensals en el moment d'escalfar-ho.







