Residus feixistes a ponent
El franquisme encara és viu a Catalunya i en el cas del Castell del Remei s’exhibeix amb l’excusa de ser una mostra de catalanitat en ple franquisme.
La placa commemorativa està situada a la porta d’entrada del Castell del Remei, recinte del celler del mateix nom, i és en record del retorn a perpetuïtat del canal d’Urgell a la comunitat de regants el 1964. És una reproducció de l’original, que segons s’explica en una placa dessota la commemorativa, va ser destruïda en una acte “vandàlic”. El fet que la placa en honor al dictador estigui escrita en català, i que fins i tot catalanitzi el nom del dictador, permet vestir un discurs que parla de catalanitat en ple franquisme, i de la tolerància del dictador amb el català.
El celler del Castell del Remei fou concebut i bastit per la família Girona finals del XVIII per a l'elaboració de vins de criança, actualment el grup Castell-Cérvoles és propietat de la família Cusiné. El Castell del Remei és troba situat en un llogaret disseminat del mateix nom que pertany al municipi de Penelles, a la comarca de la Noguera, a set quilometres del Tarròs, poble de naixement del president Companys.La propietat està vinculada a la construcció del Canal d’Urgell quan l’any 1853 l’estat va cedir la concessió del Canal de l’Urgell a l'empresa Girona Germans, Clavé i Cia, la qual la traspassà, tot seguit, a la Societat Anònima Canal d'Urgell, encapçalada per la família Girona. Acabat el termini de la concessió, el Ministeri d'Obres Públiques determinar que el Canal d'Urgell havia de revertir als regants, tal com disposava la Llei d'aigües vigent. El dia 2 de novembre de 1964, es va celebrar l'acte públic del centenari del canal d'Urgell amb un acte presidit per en ministre d'Obres Públiques, Jorge Vigón, en què es va efectuar el retorn del canal, fins llavors explotat com a concessió administrativa per la Societat Anònima Canal d'Urgell, als regants. La placa és commemorativa d’aquest acte.







