
Els cent primers dies del traspàs de Rodalies a la Generalitat: una gestió amb clarobscurs
'Ens han traspassat les dificultats, però no els instruments per a resoldre-les', afirma CiU
El traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat del passat 1 de gener significava per al Govern català l'assumpció d'un servei que afecta diàriament la vida de milions de catalans, però també el control sobre una infraestructura amb molts problemes que ha generat allaus de queixes dels usuaris durant els darrers anys. La nova imatge corporativa de Rodalies va representar inicialment el canvi més vistós, ja que des de meitats de febrer els combois han anat incorporant el logotip blanc sobre fons taronja i les línies han passat a anomenar-se en català, amb la R de 'Rodalies' al davant en comptes de la C de 'Cercanias'. Però en el dia a dia dels ciutadans, continuen havent-hi contrastos.
'Tot i que hi ha hagut clarobscurs, valorem més la part positiva que la part negativa', ha explicat el secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Manel Nadal. Les competències traspassades són les que estableix l'article 169 de l'Estatut d'Autonomia en relació als serveis ferroviaris de Rodalies: gestió, regulació, planificació, coordinació, inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe-Operadora.Per a l'oposició, hi ha hagut poca percepció de canvi entre la ciutadania. El portaveu del grup parlamentari de CiU a la Comissió de Política Territorial i de Medi Ambient, Josep Rull, ha comentat que 'aquest és un traspàs amputat, la Generalitat de Catalunya no té els instruments per poder fer un canvi radical. Dóna la sensació que ens han traspassat les dificultats, però no els instruments per a resoldre-les'.
Les prioritats inicials que es va marcar la Generalitat van ser la puntualitat, la informació als usuaris i la neteja. 'Cent dies és un termini massa just per a fer un balanç definitiu. És cert que s'ha fet un gran esforç per millorar els temes d'informació, hem posat en funcionament el telèfon d'atenció al ciutadà, un web específic de Rodalies, panells d'informació a andanes i trens o el centre de control del Clot. Malgrat tot, hi ha hagut mancances clamoroses com a reconegut el conseller, en especial el dia de la nevada', ha comentat Nadal.
En aquesta línia, Rull ha afirmat que 'quan hi ha hagut contingències, elements no esperats, la informació no ha funcionat adequadament. Parlo dels talls que hi ha hagut per trens espatllats o caigudes de catenàries, però sobretot de les nevades. No hi ha hagut diferències substancials en la informació entre la Generalitat i l'anterior gestió'
De totes maneres, el representant de l'oposició considera que 'perquè el traspàs funcioni, falta el control sobre les infraestructures, que és l'element que genera més tensions en el sistema. En aquests moments, s'ha traspassat només el servei. A més, hi ha un problema d'inversions, ja que el pla del ministre espanyol de Foment, José Blanco, d'invertir 4.000 milions és clarament insuficient per les necessitats de les Rodalies de Barcelona'.
En el costat positiu, Nadal posa l'accent en què 'l'esforç per a informar s'està notant, com per exemple amb el tall de Rodalies per les obres de Sagrera-Meridiana. En aquest sentit s'ha millorat'. De cara als propers mesos, Nadal assegura que, 'els usuaris començaran a notar la gestió de la Generalitat en l'ampliació dels horaris, la millora de les freqüències, per exemple, per anar a l'aeroport. També esperem que fruit del pla de Rodalies es millorin les estacions en un o dos anys i es redueixen les incidències ocasionades per les infraestructures, encara que això no depèn directament de la Generalitat o Renfe'.