El Govern andorrà ha obert més d’una vintena d’expedients per incomplir l'ús de la llengua
El servei d’inspecció del departament de Política Lingüística es va crear l'octubre passat
La normativa estableix tres nivells de sancions, depenent del tipus de falta que l’empresari hagi comès. Fins ara, però, no s’ha aplicat cap sanció. En aquest sentit, el secretari d’Estat del departament, Jordi Gallardo, argumenta que “fins a dia d’avui, tots els expedients s’han resolt durant el període d’al·legacions que ha presentat l’infractor. No obstant, això no vol dir que n’acabem imposant alguna perquè encara hi ha expedients oberts”.
El servei d’inspecció del departament de Política Lingüística del Govern andorrà ha obert, des de la seva creació l’octubre de l’any passat, més d’una vintena d’expedients a establiments comercials i negocis que incompleixen la normativa sobre l’ús de la llengua oficial. Així ho exposa el secretari d’Estat del departament, Jordi Gallardo, que assegura que s’han efectuat inspeccions a tots els punts del país per comprovar el nivell d’acompliment de la Llei del català als establiments públics.La normativa estableix tres nivells de sancions, depenent del tipus de falta que l’empresari hagi comès. Així doncs, la graella de multes va entre la reprensió privada o per escrit o el pagament de 120 euros per als casos més lleus, fins als 3.000 euros per a la faltes considerades molt greus. Jordi Gallardo també explica el funcionament del servei d’inspecció i com actuen els dinamitzadors: “si detecta un cas d’infracció del català, aixeca acta i fa conèixer al detractor què ha de fer perquè està incomplint la llei. El que no fa es sancionar al moment”. I a partir d’aleshores, es concedeix un termini al possible infractor perquè recondueixi la situació i resolgui els motius de l’incompliment. Un termini que, en principi, no hauria de ser superior al mes. “Hi ha casos en què aquest temps és suficient, i en d’altres és més complicat.
Fins avui, el secretari d’Estat exposa que “ens hem trobat de tot”, ja que en alguns casos ha estat complicat fer entendre a l’empresari que havia de fer alguna modificació a la retolació del seu comerç perquè no s’ajustava a la llei. “En el temps que ha passat de legislatura, des que es crea el servei d’inspecció i la unitat de queixes, sempre hem aconseguit reconduir les situacions. Esperem que sigui sempre així”, conclou.
Tot i això, afegeix Gallardo que “potser hi haurà un dia que no donarem pròrrogues perquè la llei s’ha de complir. Intentarem estudiar cas per cas, però també cal entendre que l’administració ha de fer complir la normativa”.
El màxim representant del servei de Política Lingüística explica que, en el cas concret del Pas de la Casa s’han dut a terme algunes inspeccions, que han anat acompanyades d’una reunió amb la presidenta de l’Associació de veïns i comerciants de la localitat per exposar-li la situació i que “en molts aspectes s’està infringint la llei.” “Han acollit molt bé les nostres demandes i asseguren que estudiaran la situació”, afegeix.