El model Wert de “Gulag” educatiu: per fugir corrents d'Espanya
Wert ha deixat clar quin és el futur educatiu de Catalunya, si continua sent una comunitat autònoma d’Espanya; les imposicions recentralitzadores de Wert segueixen fil per randa les directrius de la FAES per liquidar la diferència
En una entrevista a Telemadrid, el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha dit que "hi ha algunes evidències" que relacionen el creixement del sentiment independentista en algunes comunitats autònomes "amb la direcció que ha portat el sentit educatiu", i posa en dubte que els principis constitucionals d'igualtat, solidaritat i equitat estiguin ben atesos. Malgrat això, ha precisat que la seva reforma educativa –que implica que Govern espanyol augmenti el percentatge de continguts imposats a les autonomies- , "no pretén ser una recentralització", sinó que tracta d '"eliminar el desenfocament que ha tingut el procés educatiu a Espanya ", i ha assegurat que la seva proposta de reforma educativa "no és ideològica, i ha assegurat que en matèria lingüística, està "fermament disposat" a resoldre aquest “l’assumpte” que "va més enllà de la inspecció de l'Estat".
12 famílies de 50.000, la màxima preocupació del ministrePreguntat si el Govern és "incapaç" de fer que es compleixi la Constitució i que a Catalunya i les Balears un nen pugui estudiar en castellà, Wert ha respost que "No ha de quedar cap dubte sobre el fet que en aquesta legislatura aquest tema tindrà una solució pràctica, perquè el problema no és el que digui la llei, que ho diu clarament, i és que tothom té dret que el castellà sigui la llengua vehicular en què rebi l'educació. No n'hi ha prou amb l'anomenada atenció individualitzada per entendre aquest dret, sinó que cal fer-ho efectiu. I jo garanteixo que això ho farem ", ha assegurat.
Les reaccions del Govern
El portaveu del Govern, Francesc Homs, ha considerat aquest dilluns "molt greu" que el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, hagi relacionat l'independentisme amb el sistema educatiu català. Homs ha demanat a Wert que expliqui quines són les "evidències" de les que parla, "no fos cas que passessin a ser quimeres per part del ministre", ha dit fent referència a la carta del rei. Homs ha arribat a preguntar-se fins i tot "què fa de ministre" si realment no li preocupen els resultats acadèmics, sinó altres coses. I és que el portaveu ha recordat que els estudiants catalans acaben l'ensenyament obligatori amb un nivell de castellà per sobre de la mitjana espanyola.
Homs ha instat Wert a explicar les declaracions que ha fet, perquè "no es pot llençar un missatge d'aquestes característiques per part d'un ministre i no aclarir de què està parlant, és una afirmació molt greu".
Però a més, li ha demanat que es miri les dades del propi ministeri que ell presideix, perquè "parlen per si soles". Segons el portaveu, és una "paradoxa" que el ministre faci aquestes declaracions quan els estudiants catalans tenen un millor nivell de castellà que la resta dels espanyols.
Pel que fa a la intenció del govern espanyol de garantir el castellà com a llengua vehicular, Homs ha ironitzat que potser modifiquen la pròpia doctrina del TC i totes les lleis, o la pròpia Constitució. En tot cas, ha opinat que l'objectiu d'un ministre hauria de ser estar atent als resultats. "No sé exactament el propòsit o la finalitat de Wert. Si el coneixement està per sobre de la mitjana, deu ser això el que deu ser més important. Si li preocupen altres coses, aquest senyor què fa de ministre?", ha conclòs.