El Tribunal de Comptes insta a investigar l'antiga Empresa Municipal de Serveis de Lleida per possible malversació
Es vol esclarir si hi ha irregularitats en les factures així com presumptes tractes de favor a familiars i amics
La Sindicatura de Comptes, a instàncies del Tribunal de Comptes, investigarà la possible existència de responsabilitat comptable de l'Empresa Municipal de Serveis Comunitaris (EMSC) de Lleida, ja que s'haurien trobat indicis de malversació de diners públics. La Sindicatura iniciarà la instrucció de l'expedient aquest 2010, segons ha pogut saber l'ACN. El cas es remunta al maig del 2000, quan el llavors portaveu d'ERC a la Paeria, Xavier Sàez, va denunciar irregularitats i tractes de favor de l'EMSC entre els anys 1999 i 2003. L'equip de govern, encapçalat pel PSC, va decidir tancar l'empresa a finals de 2004 després que una auditoria externa revelés que hi havia 'greus llacunes comptables i fiscals' tot i que l'exalcalde, Antoni Siurana, i els responsables de l'empresa, també del PSC, sempre en van defensar la 'bona feina'.
La Sindicatura de Comptes va elaborar i aprovar el novembre de l'any 2007 un informe de fiscalització sobre els exercicis de l'EMSC de l'Ajuntament de Lleida entre els anys 1999 i 2003. Aquest informe li va encarregar el Parlament de Catalunya, que a començaments de 2008 va sotmetre a debat i va decidir trametre al Tribunal de Comptes.Aquest organisme estatal va iniciar el procediment a mitjans del 2009 i va encomanar a la Sindicatura de Comptes que iniciés una investigació. La Sindicatura ja ha obert un expedient i, segons ha confirmat a l'ACN, el començarà a instruir 'en breu'.
La investigació pretén resoldre si existeixen o no irregularitats en les factures emeses i cobrades per l'EMSC entre els anys 1999 i 2003 així com presumptes tractes de favor a familiars i amics. Quan la Sindicatura reuneixi tota la informació, l'enviarà al Tribunal de Comptes que és finalment qui decidirà si existeixen o no responsabilitats comptables i si hi ha, per tant, un perjudici econòmic i quantificable a les arques públiques. En cas de ser així, es condemnaria els llavors responsables de l'empresa a tornar l'import que no es pugui justificar. El president de l'empresa entre el 1999 i el 2003 era el regidor d'Economia de l'època, Pere Yuguero i el gerent de l'EMSC era Antoni Artigues.
Una 'empresa familiar' de l'exalcalde Siurana
L'empresa municipal es va crear l'any 1991 per gestionar i executar infraestructures mòbils, instal·lacions esportives com ara pavellons i piscines municipals o la pista d'atletisme, senyalització viària i la gestió de l'emissora de ràdio municipal. En els seus tretze anys d'història sempre va haver crítiques per la competència deslleial a empreses del sector i pels alts preus que oferia. Només a tall d'exemple, les associacions de veïns van constatar amb els anys que l'EMSC els cobrava fins a un 40% més que altres firmes en el muntatge d'escenaris i cadires en les festes del barri.
Tot i que Yuguero, Artigues i el mateix alcalde d’aleshores Antoni Siurana (PSC) van defensar sempre la bona feina que l'empresa oferia als ciutadans de Lleida, tots els grups municipals, excepte el PSC, opinaven el contrari. El llavors portaveu d'ERC a la Paeria, Xavier Sàez, ja va apuntar al març de l'any 2000 que Serveis Comunitaris era 'una empresa familiar' de Siurana. Al maig, Sàez, va presentar un informe, elaborat per ERC-EV, que denunciava irregularitats en les factures i tractes de favor a familiars i amics per part de l'EMSC.
Diferències de preus i cobraments en espècies
L'informe recollia, entre altres casos 'curiosos', que un treballador va fer 28 hores i mitja en un dia o que es va cobrar a un alt càrrec 11.600 pessetes (uns 70 euros) en el trasllat d'uns mobles de Lleida-Sabadell-Lleida i que es va fer en 'només tres hores i mitja', quan transportar sis plantes dins de Lleida ja costava unes 20.000 pessetes (120 euros).
Altres casos inexplicables que recull l'informe són per exemple que l'Ajuntament de Lleida va ajudar amb 1,3 milions de pessetes (7.800 euros) una escola privada perquè celebrés la festa de final de curs. En canvi, l'AMPA d'una escola pública va pagar 198.000 pessetes per una infraestructura que hauria d'haver costat 142.000.
A partir d'aquest informe, les sospites i preguntes per part de la resta de grups municipals sobre les factures i la gestió de l'EMSC van ser constants als plens. Fins i tot es va demanar fer una auditoria davant d'irregularitats com ara el 'cobrament en espècies' ja que l'equip de govern va reconèixer cobrar deutes d'equips esportius amb carnets de soci.
El setembre de 2004, el portaveu de CiU a la Paeria, Isidre Gavín va denunciar que, després que el seu grup estudiés la documentació, havien trobat que hi havia factures 'sospitoses' amb el nom del client tatxat, factures amb valors superiors o inferiors a la xifra que apareixia al full de control, tarifes diferents per la mateixa feina feta a diferents empreses o lloguers baratíssims a algunes empreses 'amigues'.
L'EMSC va tancar l'exercici de 1999 amb deu milions de pessetes de pèrdues (60.000 euros), el 2000 amb 30 milions (180.000 euros) i el 2001 amb 322.000 euros de pèrdues. Una auditoria externa va revelar que hi havia 'greus llacunes comptables i fiscals' durant el 2003, moltes d'elles heretades d'exercicis anteriors. A més, s'apuntava també una falta d'informació aportada i que el dèficit de l'EMSC era de 321.376 euros.
Per tot això, finalment, el ple del 24 de setembre de 2004, va aprovar amb els vots en contra de CiU el tancament de l'EMSC. El llavors alcalde, Àngel Ros (PSC), que va accedir al càrrec el 8 de gener d'aquell any quan Antoni Siurana va deixar l'Ajuntament per la conselleria d'Agricultura, va tancar així, de moment, la polèmica. Una polèmica que ara, amb la investigació de la Sindicatura de Comptes, i encara amb Ros a l'alcaldia, es reobre i que pot acabar amb una sentència desfavorable pels llavors responsables de l'empresa.