Es crearà una xarxa de centres d'acollida turística amb botigues de productes catalans
S'ha d'acabar amb els "barrets mexicans" de record
El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha anunciat que el seu departament crearà una xarxa de 'centres d'acollida turística' arreu del territori que inclouran una oficina d'informació turística i una botiga-restaurant on es vendran productes culturals i gastronòmics típics del país. A més, ha anunciat la creació d'una nova marca que, sota el nom 'Empremtes de Catalunya', agruparà els productes artesans de qualitat basats en elements de la tradició catalana que es puguin promocionar com a souvenirs per als turistes, com ara ceràmica o joieria basada en l'obra de Gaudí o Dalí.
En el marc d'un seminari sobre turisme i identitat a la Universitat Catalana d'Estiu (UCE), a Prada de Conflent, Huguet ha explicat diverses iniciatives de la seva conselleria per fer més sostenible el turisme català. Segons Huguet, el futur d'aquest sector passa a Catalunya per potenciar els seus elements identitaris, ja que l'oferta de sol i platja, molt explotada al país, 'cada cop l'ofereixen més destins i a preus més barats'.Per això, segons Huguet, Catalunya ha de proposar productes turístics molt singulars que la diferenciïn de qualsevol altre destí, per exemple amb rutes basades en la història d'algun personatge o esdeveniment històric. Aquest serà un dels objectius dels nous centres d'acollida turística que vol crear el Govern, on s'oferiran als visitants elements per interpretar la història, formes de vida i personatges històrics de la societat catalana.
D'altra banda, Huguet ha lamentat que molts turistes marxen de Catalunya amb un 'barret mexicà' com a record, i no pas amb productes propis del país. Per això, Artesania de Catalunya està confeccionant un llistat de l'oferta actual de productes artesans que s'identifiquen amb el territori, des de pins gaudinians a joies dalinianes. El conseller ha explicat que aquests productes tindran una marca anomenada 'Emprentes de Catalunya' i s'ha creat perquè 'tenim un país molt ric en icons que no hi són al mercat' i 'veiem la possibilitat de crear-los'.
Aquests 'souvenirs' pretenen, segons Huguet, 'connectar els artesans amb el 'merchandising' turístic' i, alhora, promocionar la imatge catalana fora del país, de la mà dels turistes que els comprin com a record de la seva estada a Catalunya. Aquests productes es vendran, entre d'altres llocs, a les botigues que s'inclouran a la xarxa de centres d'acollida turística.
El conseller Huguet ha apuntat que 'la globalització obliga a apostar per l'originalitat i aquesta estratègia passa per un model econòmic basat en la identitat'. En aquest context ha assenyalat que el turisme 'juga un paper destacat en l'economia de la identitat' ja que permet 'd'una banda, projectar internacionalment l'imaginari vinculat a la diferenciació, i d'una altra, genera activitat econòmica que s'estén a altres branques de l'economia'.
'Per tal d'assolir aquest turisme basat en la promoció desacomplexada de la pròpia identitat -ha afegit-, es necessita un patrimoni natural, històric i cultural endreçat, que requereixen bones polítiques d'ordenació del territori, urbanístiques i de patrimoni i de suport a la cultura tradicional i popular'.