
Herrera alerta al PSC que l'independentisme no és el seu adversari polític
El Secretari General d'ICV creu que federalistes i sobiranistes tenen un adversari comú que és el centralisme
El candidat d'ICV-EUiA a les eleccions catalanes, Joan Herrera, ha negat aqque federalistes i independentistes siguin adversaris polítics. El líder ecosocialista ha destacat que l'adversari comú és el centralisme i ha insistit en què el dret a decidir dels catalans és la única manera de superar la situació d'estancament actual de l'autogovern. En aquest sentit, Herrera ha acusat PP i PSOE de no haver escoltat el malestar dels catalans des que el TC va retallar definitivament l'Estatut. "La sentència del TC va ser una bomba de destrucció massiva de la confiança amb Espanya i PP i PSOE van ignorar el malestar que va generar a Catalunya", ha lamentat.
És ben conegut que el Secretari General d'ICV, Joan Herrera, aposta pel dret a decidir dels catalans i, com a opció personal, adopta el model federal com a ideal. Precisament per això ha enviat un missatge a la resta de partits per demanar que federalistes i sobiranistes no es tractin com a adversaris, ja que l'adversari comú és el centralisme de Madrid. Un missatge que té un clar destinatari: el PSC, que s'ha proposat combatre l'independentisme des de part de la direcció del partit i s'ha negat fins ara a adherir-se al dret a decidir.Per Herrera, el dret a decidir ha de ser el mecanisme que vehiculi la col·laboració entre independentistes i federalistes, tot i que en funció de la pregunta que s'acabi fent en la consulta defensin una opció o una altra. L'autodeterminació "és un valor democràtic universal" i, per això, el líder ecosocialista n'ha fet bandera durant la conferència.
També en referència al procés cap al dret a decidir en què ha entrat Catalunya, Herrera ha remarcat que, tot i que és cert que s'ha generat molta "il·lusió" en una part de la gent, els polítics han de saber interpretar el fet que hi hagin altres ciutadans als quals el procés els ha generat "por i vertigen".
El secretari general d'ICV ha destacat tres vies per eliminar aquests sentiments d'incomoditat: En primer lloc, "en el debat sobre el dret a decidir sobren l'exèrcit, la guàrdia civil i els mossos d'esquadra. És un debat democràtic que s'ha de fer sense por"; en segon lloc, garantint el diàleg i la mà estesa amb l'Estat; i, en tercer lloc, evitant que una formació política concreta, com CiU, "monopolitzi" el dret a decidir.
Herrera ha explicat que la proposta d'ICV-EUiA és la d'un estat propi dins d'un estat federal plurinacional, però que el vot en una hipotètica consulta per la independència de Catalunya dependria de la pregunta i també del model de societat que es proposés. "Si volem la independència per imitar a Irlanda o a Andorra, doncs no. Tot anirà en funció del país que volem ser, si volem ser Finlàndia o Irlanda", ha indicat.