Nadal garanteix que les mercaderies dels ports de Tarragona i Barcelona circularan amb ample europeu fins la frontera francesa
el 2020 el transport ferroviari de mercaderies ha d'arribar al 20%
La implantació de l'ample de via europeu per a mercaderies és una inversió necessària si es vol potenciar el transport ferroviari de les mercaderies. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha explicat que hi ha 'clarament la voluntat' del Ministeri de Foment i del Govern que les mercaderies dels ports de Tarragona i de Barcelona circulin fins a la frontera francesa en vies d'ample europeu, per potenciar l'ús d'aquest model de transport que avui significa menys del 8% del total del volum de la circulació de les mercaderies.
El conseller ha explicat en una entrevista que en el cas del port de Barcelona, ja s'està treballant en la construcció de la línia d'ample europeu entre el port i el Papiol, per posteriorment seguir amb la línia fins a Mollet. Des d'aquest punt, l'apartador de la Llagosta, les mercaderies circularan 'aprofitant' els trams ja construïts de la línia d'alta velocitat.El transport de mercaderies per ferrocarril té una ocupació per sota del 8% en relació a la resta del transport que molt majoritàriament es fa per carretera, cosa que suposa un augment de costos econòmics afegits, per l'increment continuat del preu del petroli, i un cost mediambiental, per efecte de les emissions de diòxid de carboni de la flota de camions que fan el transport. L'objectiu del Govern és que l'any 2020 aquest 8% d'ús de les vies ferroviàries per a mercaderies passi al 20% en relació al transport per carretera.