Els treballs de l'aeroport d'Alguaire ja fan visible l'eix de la pista
Funcionarà a finals de 2008
Els primers treballs que s'estan portant a terme al pla d'Alguaire ja fan visible l'eix de la pista central del futur aeroport. Les obres van començar la setmana passada amb la senyalització, prospeccions i els primers moviments de terres. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha confirmat que al setembre els treballs ja estaran a ple rendiment per fer l'explanació i construcció de la pista, que tindrà una longitud de 2.500 metres i una amplada de 45. L'alcalde d'Alguaire, Antoni Perea, ha comentat que un dels camins principals afectat per les obres, el camí que uneix la població amb el nucli de la Saira, no es tallarà fins que no hi hagi una via alternativa.
Actualment a la zona que ocuparà el futur aeroport de Lleida-Alguaire ja s'hi pot veure un talús de centenars de metres de llarg que segueix les estaques que marquen l'eix de la pista central. Una màquina excavadora neteja els terrenys que després s'hauran d’asfaltar i apila la terra vegetal -la que hi ha a uns 40-50 centímetres de profunditat- que serà reaprofitada.El gruix de les màquines i camions es traslladarà a la zona d'obres al setembre, quan han de començar els moviments de terres més importants. L'alcalde d'Alguaire ha explicat que en aquests moments el punt d'inici de la futura pista se situa en uns terrenys més elevats que els de la part final i, per tant, abans de res s'ha de garantir que la pista quedi totalment plana. Això comportarà el desplaçament de fins a 2,5 milions de metres cúbics de terra. Paral·lelament una altra màquina continua les prospeccions per comprovar el tipus de sòl de la zona.
La pista central passarà pel mig del camí que uneix Alguaire i el nucli de la Saira d'Almacelles, una via que dóna accés també a explotacions i finques agrícoles que quedaran a l'altra banda de l'aeroport. Perea ha afirmat que tenen el compromís de l'empresa pública Gisa i de les firmes adjudicatàries de no tallar el camí de la Saira fins que no hi hagi una via alternativa pel camí perimetral de l'aeroport. El camí perimetral enllaçarà amb l'actual camí d'Almacelles.
La Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Dragados i Obrum es va adjudicar al mes passat la primera fase de les obres de l'aeroport per trenta milions d'euros. El termini per fer la pista i l'àrea de moviment dels avions és de catorze mesos. La intenció del Govern és inaugurar la infraestructura a finals de l'any que ve.
D'altra banda, Gisa també ha adjudicat a principis d'aquest mes la torre de control i la licitat la segona fase de les obres que inclou la construcció d'una terminal provisional i els edificis annexos. L'empresa que gestioni l'aeroport haurà de construir una altra terminal.