
El 50% de l'espai aeri europeu es podria reobrir aquest dilluns
Els vols de prova no han patit anomalies provocades per les cendres · Fins ara s'han perdut centenars de milions d'euros
El 50% de l'espai aeri europeu es podria reobrir aquest dilluns tot i el núvol de cendra volcànica. Després de la pressió que estan fent les aerolínies i dels resultats positius dels vols de prova sense passatgers, el secretari d'Estat per a la Unió Europea, Diego López Garrido, ha anunciat des de Brussel·les aquest diumenge al vespre que els aeroports s'aniran reobrint progressivament i que s'espera que almenys la meitat dels vols programats per a aquest dilluns no s'hagin de cancel·lar. Lufhansa ha fet onze vols de prova, KLM nou i Air France set, tots sense que la cendra hagi malmès les aeronaus. Els ministres europeus de Transport es reuniran per videoconferència aquest dilluns.
López Garrido ha explicat des de la seu de l'Organització Europea de la Seguretat del Tràfic Aeri, Eurocontrol, que el núvol de cendra volcànica es dirigeix cap al nord-est del continent i que, per tant, el 50% de l'espai aeri europeu es podria reobrir aquest dilluns. López Garrido espera, també, que el 50% dels vols programats per aquest dilluns al cel europeu es puguin realitzar, tot i que ha declarat que és 'impossible' predir com avançarà el núvol més enllà de sis hores i que tot 'depèn de si el volcà segueix produint cendra'.Tant el secretari d'estat espanyol per a la Unió Europea com el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, que aquesta tarda han tingut una reunió a Eurocontrol, s'han mostrat confiats en una 'obertura progressiva de l'espai aeri europeu' ja que, com ha recordat Kallas, la situació actual 'no és sostenible' i 'no podem només esperar'. Per ampliar l'espai aeri en funcionament 'sense comprometre la seguretat', Eurocontrol, la Comissió Europea, les autoritats estatals, les aerolínies i altres actors afectats pel tancament de vols i aeroports mantindran aquest dilluns una reunió tècnica en què es discutiran diverses solucions. Dilluns a la tarda, la presidència espanyola de la UE ha convocat un consell extraordinari de ministres europeus de Transports per videoconferència en què, a partir de la proposta tècnica sorgida a la reunió d'experts, s'adoptarà 'una solució europea'. I és que, tot i que la decisió final sobre el propi espai aeri correspon als operadors estatals, donat que la majoria de vols al continent són d'un país europeu a un altre, els diversos actors s'han mostrat partidaris d'un apropament europeu a la qüestió.
En front a les crítiques rebudes per diverses companyies que els tancaments de vols i aeroports han estat exagerades, López Garrido s'ha defensat explicant que la seguretat és el principi rector de la decisions preses fins ara. Unes decisions que s'han basat sempre 'en criteris científics', que confirmaven el risc que corren els motors dels avions en volar en un cel amb partícules de cendra volcànica. Amb tot, els 27 vols de prova sense passatgers (Lufhansa n'ha fet onze, KLM nou i Air France set) operats aquest diumenge en diverses parts d'Europa han tingut resultats positius i 'no hi ha hagut influència nociva' de la cendra volcànica a les aeronaus.